У статті проаналізовано погляди на дитину та дитинство у різні історичні епохи. Доведено, що дитинство мас свою історію розвитку та історичні вияви. На основі аналізу наукової літератури автором виділено такі моделі дитинства: дитинство як підпорядкування та обов'язок послуху; дитинство-виховання; дитина як соціально компетентний актор.
В статье проанализированы взгляды на ребенка и детство в разные исторические эпохи. Доказано, что детство имеет свою историю развития и исторические проявления. На основе анализа научной литературы автором выделены такие модели детства: детство как подчинение и обязанность послушания; детство-воспитание; ребенок как социально компетентный актер.
The article analyzes the views on the child and childhood in different historical epochs. It is shown that childhood has its own history of development and historical manifestations. Based on the analysis of scientific literature author distinguishes such models of childhood: childhood as a duty of obedience and submission; childhood-education; child as socially competent actor.