У дисертації визначено сутність і структуру поняття “музично-педагогічна компетентність ”стосовно професії вихователя дітей дошкільного віку та музичного керівника та зміст складових компетенцій; обґрунтовано вимоги до музично-педагогічної компетентності вихователя та музичного керівника дошкільного навчального закладу крізь призму потреб музичного виховання та розвитку сучасної дитини дошкільного віку; педагогічну концепцію формування музично-педагогічної компетентності в умовах університетської освіти; розроблено критерії, показники та рівні фахової компетентності вихователів та музичних керівників освітньо-кваліфікаційного рівня “бакалавр”; визначено основні етапи її формування: проблемно-пізнавальний, аналітико-оцінний, проективно-творчий; розкрито особливості навчальної взаємодії викладача і студентів у процесі формування музично-педагогічної компетентності майбутніх вихователів та музичних керівників ДНЗ, визначено діяльнісну позицію кожного з учасників цієї взаємодії; запропоновано блоки методів формування музично-педагогічної компетентності майбутніх педагогів на кожному з його етапів, а саме: інформаційно-презентативні, алгоритмічно-пошукові, творчо-пошукові; дослідно-експериментальним шляхом перевірено ефективність впровадженої організаційно-методичної системи роботи з формування музично-педагогічної компетентності вихователів та музичних керівників дошкільних навчальних закладів на основі експериментальної моделі.
The thesis defines the essence and structure of the notion of “musical pedagogical competence” in respect of the profession of a preschool teacher and a music instructor, as well as the content of constituent competencies; requirements to musical pedagogical competence of a preschool teacher and a music instructor have been substantiate din the light of the needs of musical education and development of a modern preschooler; also substantiate dis the pedagogical concept of the formation of musical pedagogical competence in university environment; criteria, indicators and levels of professional competence of teachers and music in structors corresponding to bachelor’s degree have been developed; mainstages of the formation of the competence have been identified: problem-cognitive, analytical and evaluative, project-creative; depicted are the specifics of training interaction between the teacher and student sintheprocess of forming musical pedagogical competence of prospective teachers and music instructors of preschool education institutions; role of each of the interaction parties in activities has been established; clusters of methods of the formation of musical pedagogical competence of prospective educators at each stage of the process have been proposed, namely: informational and presentational, algorithmic and searching, as well as creative and searching methods; research and experimental verification of the efficiency of the implemented organizing and methodology system of work aimedatthe formation of musical pedagogical competence of teachers and music instructors of preschool education institutions based on an experimental model has been undertaken.