У статті розглянуто специфіку інтеграції освітніх компонентів, яка на сьогодні вважається важливим професійно-навчальним запитом на підготовку компетентного та конкурентоспроможного фахівця з міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій. Сучасний фахівець із міжнародних відносин має кваліфіковано і відповідально реалізовувати міжнародні завдання у складний час конфліктів різного масштабу. Фахівець-міжнародник володіє більш широкими знаннями, тому зможе застосовувати їх доцільно і рентабельно.
Вказано, що освітні компоненти, особливо «Міжнародний захист прав людини», пов’язані з «Конфліктологією та теорією переговорів» і «Психологією», як стверджує колектив кафедри політичної психології та міжнародних відносин. Зважаючи на це, формується особистість фахівця-міжнародника, який здатен швидко ухвалювати рішення, адаптуватися до нових умов і комунікувати з колегами. Проаналізовано наукові погляди вітчизняних учених на інтеграцію ключових компонентів у процесі викладання. Зазначено актуальні шляхи організації освітнього процесу з урахуванням вимог часу та запитів викладачів і здобувачів освіти. Для того, щоб інтеграція дисциплін реалізувалася комфортно для всіх учасників освітнього процесу, викладачі на засіданнях кафедри обмінюються інформацією, досвідом, обмірковують, які зміни здобувачі освіти сприйматимуть краще. З огляду на це, всі самостійні та практичні завдання плануються, звіряються та після колегіального рішення пропонуються студентам для вирішення. Викладацька робота в групі вважається найбільш ефективною, оскільки дає змогу відразу вирішити суперечності, які виникають, і дібрати доцільні завдання, що сприятимуть формуванню особистості фахівця з міжнародних відносин. Доведено, що інтеграція різних дисциплін позитивно впливає на результати освітньої діяльності як викладачів, так і здобувачів освіти.
The article examines the specifics of the integration of educational components, which today is considered an important professional and educational requirement for the training of a competent and competitive specialist in international relations, public communications and regional studies. A modern specialist in international relations must competently and responsibly implement international tasks in a difficult time of conflicts of various scales. An international specialist has broader knowledge, so he will be able to apply it expediently and cost-effectively. It is indicated that the educational components, especially «International protection of human rights», are related to «Conflictology and negotiation theory» and «Psychology», according to the team of the department of political psychology and international relations. Taking this into account, the personality of an international specialist is formed, who is able to quickly make decisions, adapt to new conditions and establish communication with colleagues. The scientific views of domestic scientists on the integration of key components in the teaching process were analyzed. Current ways of organizing the educational process are indicated, taking into account the time requirements and requests of teachers and students of education. In order for the integration of disciplines to be implemented comfortably for all participants of the educational process, teachers at department meetings exchange information and experience, consider which changes the students of education will perceive better. With this in mind, all independent and practical tasks are planned, checked and, after a collegial decision, are offered to students for solving. Teaching work in a group is considered the most effective, as it makes it possible to immediately resolve the contradictions that arise and choose appropriate tasks that will contribute to the formation of the personality of a specialist in international relations. It has been proven that the integration of various disciplines has a positive effect on the results of the educational activity of both teachers and students.