У статті розглянутий історичний аналіз проблеми самостійної роботи. Визначена основна концепція дидактики вищої школи країн Євросоюзу. Проаналізовано зміну поглядів на проблему самостійної роботи у різні роки XX століття. Обумовлюється значення ролі самостійних занять. Зазначено, що самостійна робота студентів має на меті не тільки закріпити і поглибити знання програмного матеріалу, а й розвинути творчі навички майбутніх фахівців, навчити організовувати свій час, самостійно розбиратися у потоці наукової інформації.
The article presents a historical analysis of the problem of independent work . Defined the basic concept of didactics of higher education of the European Union. The change of views on the issue of independent work in the years of the XX century . Is due to the role of self-study . It is noted that the
students' independent work aims not only to strengthen and deepen the knowledge of the program material , but also to develop the creative skills of future professionals learn to organize their time, their own understanding of the flow of scientific information.