У дисертації проаналізовано проблему соціалізації студентів коледжів засобами екокультурної діяльності. Обґрунтовано структурно-функціональну модель, напрями та зміст соціалізації студентів лісотехнічних коледжів засобами екокультурної діяльності; доведена ефективність форм соціалізації студентів в змодельованих соціально-педагогічних умовах. Охарактеризовано критерії (когнітивний, мотиваційно-ціннісний, діяльнісно-практичний), показники та визначено рівні (високий, середній, низький) соціалізації студентів коледжів.
The thesis analyzes the problem of college students’ socialization by means of ecocultural activities. It determines and theoretically substantiates structural and functional model, the direction and content of the socialization of the Forestry Engineering Colleges students by means of eco-cultural activities. It proves the effectiveness of forms of students’ socialization in simulated social-pedagogical conditions (using of forms of environmental education; creation and improvement of socio-educational college environment; attracting students to volunteer work in eco-culture direction in terms of territorial community; organizing of club and circle work; the involvement of students in interactive activities). The thesis characterizes criterions (cognitive, motivational-value, action-practical), indicators. It defines levels (high, medium, low) of socialization of College students.