У дисертації проаналізовано проблему соціального виховання молодших школярів в умовах соціокультурного середовища недільної школи; визначено теоретичні засади й обґрунтовано положення про недільну школу як соціокультурне середовище; розкрито зміст понять «соціокультурне середовище недільної школи», «соціокультурний світогляд», «соціальне виховання»; проведено комплексне
соціально-педагогічне дослідження, на основі якого розроблено модель соціальновиховної роботи з молодшими школярами в недільній школі; виявлено соціальнопедагогічні умови становлення особистості дитини молодшого шкільного віку; розроблено механізми соціально-педагогічного впливу середовища на процес становлення дитини.
The dissertation analyzes the problem of social upbringing of elementary school age children in the socio-cultural environment of Sunday school. The research outlines theoretical basis and authenticates the essence of Sunday school as socio-cultural environment that influences children in the area of social development and formation. The study gives a detailed comparative analysis of the first Sunday schools in the US and Ukraine and validates their idea and mission in the history of their respective countries as voluntary social institutions that taught literacy, promoted work ethics and other social and moral values. It examines the essence and structure of the integrated components of the Sunday school socio-cultural environment: spiritual-national; cultural-aesthetic; social; moral-ethical.