Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Використання виразових засобів композитора Бориса Лятошинського в розкритті образно-інтонаційної сфери хорових творів (на прикладі кантати «Заповіт»)

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Якимчук, С. Н.
dc.date.accessioned 2023-09-04T10:52:43Z
dc.date.available 2023-09-04T10:52:43Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Якимчук, С. Н. Використання виразових засобів композитора Бориса Лятошинського в розкритті образно-інтонаційної сфери хорових творів (на прикладі кантати «Заповіт») / С. Н. Якимчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Вип. 91. – С. 258-261. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41544
dc.description.abstract Стаття розкриває стилістичні особливості хорового письма та композиторської творчості Бориса Лятошинського на прикладі художньо-теоретичного аналізу кантати «Заповіт», що наповнена різноманітними хоровими та виражально-симфонічними засобами. На основі наукових праць багатьох музикознавців узагальнюються поняття про модернізм у музиці у першій половині ХХ століття та новаторські музичні прийоми у творчості композиторів. Наукові розвідки також здійснено щодо творчості Бориса Лятошинського, його симфонічної та вокально-хорової спадщини. Відбувається співставлення філософії та мистецтва, а також українського культуротворення 20–60 років ХХ століття на прикладі творів Б. Лятошинського та його кантати «Заповіт». В творі представлені індивідуальні риси композиторського стилю: експресивність, драматизм, нашарування гармонії, поліритмія, динамічні проведення оркестрових партій усіх інструментальних груп з використанням виражальних засобів паралельно з хоровими партіями. У експозиції твору звучать низькі чоловічі голоси, які вводять у стан зосередження та усвідомлення любові до держави. Синкопований ритм налаштовує на драматизм твору та напружений розвиток подій. Нових музичних особливостей кантаті надають протискладення тенорів, а потім басів, що звучать на фоні жіночих голосів. Поліфонічне полотно твору збагачує хорову фактуру. Поступово приєднуються нові інструменти, які доповнюють образно-емоційний зміст кантати. Присутні модуляції, риси гімнічності, хоральні акорди. Кожний куплет має свій текст, свої виразові засоби, що створюють особливу звукову атмосферу. Головна тема звучить щоразу з іншим забарвленням, художньо-емоційним підґрунтям, що є свідченням багатогранності музичного світу митця. Образно-драматургічне розгортання підпорядковується логіці поетичної думки і узгоджене з образно-психологічним текстом. Отже, відбувається синтез симфонічного та хорового письма на мелодію Г. Гладкова та вірші Т. Шевченка, що створює повну співзвучність музики з образами та ідеями поезії. Актуалізовано думку, що кожний музичний твір Б. Лятошинського – це твір високого професійного мистецтва, що несе в собі повноцінне зерно української музики. uk
dc.description.abstract The article describes the stylistic features of the choral writing and compositional work of Borys Liatoshinskyi using the example of the artistic and theoretical analysis of the cantata “The Testament”, which is filled with a wide variety of choral, expressive and symphonic means. Based on the research of many musicologists, the concept of modernism in music of the first half of the 20th century and innovative musical techniques in the work of composers are summarized. The symphonic, vocal and choral heritage of Borys Liatoshynskyi is also researched. Low male voices sound in the exposition of the music piece. The philosophy and art are compared as well as Ukrainian cultural formation of the 1920–1960s based on the example of Borys Liatoshynskyi's works and of his cantata “The Testament”. This composition presents individual features of the com-poser's style: expressiveness, drama, layering of harmony, polyrhythm, dynamic performances of orchestral parts of all instrumental groups using expressive means in parallel with choral parts. They lead to the state of concentration and bring out realization of love to the nation. The syncopated rhythm sets the stage for the drama and the tense development of events. New musical features to the cantata are given by the counterpoint of tenors and then basses, which sound against the background of female voices. The polyphonic canvas of the composition enriches the choral texture. Gradually, new instruments are added to complement the figurative and emotional content of the cantata. There are modulations, hymn-like features, and choral chords. Each verse has its own text, its own expressive means that create a special sound atmosphere. The main theme sounds every time with a different artistic and emotional background color, which is evidence of the multi-faceted nature of the artist's musical world. Figurative and dramaturgical development is subject to the logic of poetic thought and coordinated with the figurative and psychological text. So, a synthesis of symphonic and choral writing to the melody of H. Hladkov and poems of T. Shevchenko takes place, which creates a complete consonance of this music with the images and ideas of the poetry. The following idea is actualized: every piece of Borys Liatoshynskyi's music is a work of high and professional art, which represents the core of Ukrainian music. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject модернізм uk
dc.subject композитор Б. Лятошинський uk
dc.subject кантата «Заповіт» uk
dc.subject виразові засоби uk
dc.subject симфонічний оркестр uk
dc.subject хор uk
dc.subject тема uk
dc.subject темп uk
dc.subject куплет uk
dc.subject modernism uk
dc.subject composer B. Liatoshynskyi uk
dc.subject cantata “The Testament” uk
dc.subject means of expression uk
dc.subject symphony orchestra uk
dc.subject choir uk
dc.subject theme uk
dc.subject tempo uk
dc.subject verse uk
dc.title Використання виразових засобів композитора Бориса Лятошинського в розкритті образно-інтонаційної сфери хорових творів (на прикладі кантати «Заповіт») uk
dc.title.alternative The use of expressive means of Borys Liatoshynskyi in revealing the images and intonation of choral works (using an example of the cantata “Testament”) uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 78.087.68:[78.03(477)(092)]
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.91.54


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу