Показано особливості підготовки майбутніх учителів до професійної кар’єри, а також доведено, що підготовка майбутніх учителів до професійної кар’єри ґрунтується на принципах побудови моделі освітньої програми підготовки педагога-менеджера. Мета роботи. Підкреслити принципи формування навчально-професійної діяльності, яка відображає специфіку підготовки, конкретизує загальні принципи побудови освітніх програм. Розглянути процес підготовки і перепідготовки фахівців середньої ланки, кваліфікованих робітників, службовців. Зазначити понятійний апарат теоретичних основ професійної діяльності педагога.
У статті проаналізовано об’єкт, предмет діяльності педагога-менеджера навчально-професійної діяльності, сферу підготовки фахівців середньої ланки, кваліфікованих робітників, службовців, які здійснюють взаємозв’язок між двома системами – трудовою сферою і освітньою системою, що готують майбутнього фахівця до принципово нових умов діяльності, взаємовідносин, позиціонування себе в іншій ролі – учасника виробничих відносин; академічні пріоритети (академічні рейтинги, традиційні способи придбання знань – увага, слухання, розуміння, відтворення та ін.). Методологія. Аналіз і синтез наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури та інтернет-джерел. Наукова новизна. Доповнено традиційні принципи навчання принципами, характерними для підготовки педагога-менеджера навчально-професійної діяльності. Описано проектування освітніх програм підготовки педагога-менеджера навчально-професійної діяльності. Зазначено базис системи принципів, спільних для побудови основних професійних освітніх програм вищої освіти, таких як принцип науковості, професійної спрямованості, діяльнісної спрямованості освіти, безперервності змісту освіти, проблемності та ін. Конкретизовано загальні принципи побудови освітніх програм вищої освіти. Показано особливість відбору змісту програм підготовки педагога-менеджера навчально-професійної діяльності, зміст та змістовний об’єкт педагогічної діяльності. Розглянуто об’єкт викладання педагога-менеджера навчально-професійної діяльності, який пов’язаний з видами професійної діяльності, до яких готується випускник середньої професійної освіти, професійного навчання, додаткової професійної освіти. Пояснено необхідність виявлення додаткових принципів побудови моделі освітньої програми підготовки педагога-менеджера навчально-професійної діяльності, що відбивають специфіку змістовного об’єкта його педагогічної діяльності, які є одночасно і вимогами до змісту освітніх програм. Розкрито систему підготовки майбутніх учителів, що характеризується низкою показників серед яких пріоритетне значення має самореалізація особистості у професійній діяльності. Висновки. Поставлено завдання майбутнім учителям, які в період навчання мають бути впевнені, що їхній інтелектуальний та творчий потенціал буде затребуваним на ринку праці. Окреслено професійні знання та вміння студентів, певні особистісні якості, такі як гнучкість, готовність до змін. Охарактеризована професійна спрямованість, особистісна готовність, професійна реалізація майбутнього вчителя до сучасних умов. Вивчено і цілісно розглянуто основні аспекти поняття професійної підготовки в педагогічному закладі вищої освіти.
The features of preparation of future teachers for a professional career were described and also it was proved that the preparation of future teachers for a professional career is based on the principles of building a model of educational program of training of teacher-manager. Article’s purpose. The principles of formation of educational and professional activity are emphasized, those principles reflects the specifics of preparation, specifies the general principles of construction of educational programs. The process of training and retraining of mid-level specialists, skilled workers and employees is considered. The conceptual apparatus of the theoretical foundations of the teacher’s professional activity is outlined. The article analyzes the object, the subject of activity of the teacher-manager of educational and professional activity, the sphere of training of mid-level specialists, the skilled workers, the employees who interconnect between two systems – the labor sphere and the educational system, which prepare the future specialist for fundamentally new specialists. conditions of activity, relationships, positioning yourself in another role – a participant in industrial relations; academic priorities (academic rankings, traditional ways of acquiring knowledge – attention, listening, understanding, reproduction, etc.).
Methodology. Analysis and synthesis of scientific publications, psycho-pedagogical, methodical literature and internet sources. Scientific novelty. Traditional principles of education were added to the principles that characterize the training of the teacher-manager of educational and professional activity. The design of educational programs for teacher-manager training of educational and professional activity is described. The basis of a system of principles common to the construction of major professional higher education programs, such as the principle of scientific, professional orientation, activity orientation of education, continuity of education content, problems, etc., were outlined. The general principles of construction of higher education educational programs were specified. The peculiarity of content selection of training programs for teacher-manager of educational and professional activity, content and content object of pedagogical activity were shown. The subject of teaching of the teacher-manager of educational and professional activity is considered, which is connected with the types of professional activity to which the graduate of secondary vocational education, vocational training, additional vocational education is preparing. The necessity of identifying additional principles of building a model of educational program for training of teacher-manager of educational and professional activity, reflecting the specifics of the content object of his pedagogical activity, which are both requirements for the content of educational programs, is explained. The system of training of future teachers is revealed, which is characterized by a number of indicators, among which the priority is the self-realization of the individual in professional activity.
Conclusions. The task is set for the future teachers, who during the training period must be sure that their intellectual and creative potential will be required in the labor market. The students’ professional knowledge and skills, certain personal qualities such as flexibility, readiness for change are outlined. The professional orientation, personal readiness of professional realization of the future teacher to modern conditions is characterized. The basic aspects of the concept of vocational training in a pedagogical institution of higher education have been studied and thoroughly considered.