У статті розглядається проблема професійної освіти студентів педагогічних університетів. Проаналізовані виклики до освіти з боку ринкових і демократичних інновацій, специфіка освітніх інновацій в сучасному європейському просторі, проведений компаративний аналіз особливостей освітніх інновацій в різних освітніх системах (Україна - Польща),
аналізуються національні пріоритети українських освітніх інновацій і їх значення для польської системи освіти, а також польський “освітній прорив” і його значення для українських освітніх інновацій.
This article deals with the problem of the professional education of the students who are studying at
the Pedagogical University. Developed the theoretical basis of the integration of information space of
Education of Ukraine into the European educational space, and identified concrete ways to take them into
account in reforming education and building a knowledge society. Generalized European experience
educational and informational policies and analyzes the main trends of its impact on the OSCE member
countries, and personality. The practical significance of the results determined by the effectiveness of the
proposed approach in thinking about education policy, its structural elements, the directions of its influence
on the development of a knowledge society, knowledge-economy of the individual.