У статті розглянуто причини зниження престижності статусу педагога, що пов’язані зі зміною пріоритетів кожного учасника освітнього процесу, варіативністю підготовки педагогічних кадрів, трансформацією соціальних цінностей тощо. Висвітлено погляди науковців на проблему формування суб’єктності майбутнього педагога, які характеризуються різноаспектністю, оскільки цей процес залежить від мотивів здобувача освіти, його вмінь, навичок і досягнень. Вказано, що на формування майбутнього педагога впливають зовнішні чинники, які стають підґрунтям для розуміння важливості цієї професії, її завдань і функцій. Нині роль педагога у розвиткові суспільства й окремої особистості трансформується доволі швидко, що зумовлено загальною динамікою суспільних змін. Не менш важливими є і внутрішні чинники успішності формування суб’єктності майбутнього педагога, зокрема : здатність до самоаналізу, бажання самовдосконалюватися, самокритичність, уміння вчитися впродовж всього життя. Своєрідний синтез зовнішніх і внутрішніх чинників надає можливість майбутньому педагогу реалізувати себе у професії, підвищуючи його самооцінку. Визначено, що одну з ключових ролей у формуванні успішного педагога відіграє психологічна складова. За умов ідентичної професійної підготовки рівень теоретичних і практичних знань у студентів відрізнятиметься.
Зазначено, що самостійність майбутнього педагога є передумовою його активного залучення до творчого процесу, який вважається невід’ємною частиною освіти загалом. Саме за допомогою творчості студенти отримують можливість під час своєї професійної діяльності моделювати проблемні ситуації, знаходити різні шляхи реалізації власного потенціалу, зацікавлювати учнів і сприяти їхньому розвиткові.
Схарактеризовано проблему критеріїв і параметрів визначення успішності науково-педагогічної діяльності викладачів.
В статье рассмотрены причины снижения престижности статуса учителя и преподавателя, связанные с изменением приоритетов каждого участника образовательного процесса, вариативностью подготовки педагогических кадров, трансформацией социальных ценностей. Отражены взгляды ученых на проблему формирования субъектности будущего учителя, которые характеризуются разноаспектностью, поскольку этот процесс зависит от мотивов студента, его умений, навыков и достижений. Указано, что на формирование будущего учителя влияет значительное количество внешних факторов, которые становятся основой для понимания важности этой профессии, ее задач и функций. В настоящее время роль педагога в развитии общества и личности трансформируется довольно быстро, что обусловлено общей динамикой общественных изменений. Не менее важны и внутренние факторы успешности формирования субъектности будущего педагога, в частности : способность к самоанализу, желание самосовершенствоваться, самокритичность, умение учиться на протяжении всей жизни. Своеобразный синтез внешних и внутренних факторов дает возможность будущему учителю реализовать себя в профессии, повышает его самооценку. Доказано, что одна из ключевых ролей в формировании успешного учителя играет психологическая составляющая. При идентичной профессиональной подготовке уровень теоретических и практических знаний у студентов будет отличаться. Отмечено, что самостоятельность будущего педагога является предпосылкой его активного вовлечения в творческий процесс, который считается неотъемлемой частью образования в целом. Именно с помощью творчества студенты получают возможность во время своей профессиональной деятельности моделировать проблемные ситуации, находить разные пути реализации собственного потенциала, заинтересовать учащихся и способствовать их развитию. Охарактеризована проблема критериев и параметров определения успешности научно-педагогической деятельности преподавателей.
The article examines the reasons for the decline in the prestige of the status of a teacher and instructor, which are related to the change in priorities of each participant in the educational process, the variability of the training of pedagogical personnel, the transformation of social values, etc. The views of scientists on the problem of forming the future teacher's subjectivity are highlighted, which are characterized by multifacetedness, since this process depends on the motives of the student of education, his abilities, skills and achievements. It is indicated that the formation of a future teacher is influenced by a significant number of external factors that become the basis for understanding the importance of this profession, its tasks and functions. Currently, the role of a teacher in the development of society and an individual is transforming quite quickly, which is due to the general dynamics of social changes. No less important are the internal factors of success in the formation of the future teacher's subjectivity, in particular: the ability to self-analyze, the desire for self-improvement, self-criticism, the ability to learn throughout life. A peculiar synthesis of external and internal factors gives the future teacher the opportunity to realize himself in the profession, increases his self-esteem. It has been proven that one of the key roles in the formation of a successful teacher is played by the psychological component. Under conditions of identical professional training, the level of theoretical and practical knowledge of students will differ. It is noted that the independence of the future teacher is a prerequisite for his active involvement in the creative process, which is considered an integral part of education in general. It is with the help of creativity that students get the opportunity during their professional activities to model problematic situations, find different ways to realize their own potential, interest students and promote their development.
The problem of criteria and parameters for determining the success of scientific and pedagogical activity of teachers is characterized.