У статті досліджено взаємозв’язок педагогічних тестів зі спортивним результатом на змагальних дистанціях, у веслуванні на байдарках. Розроблений та обґрунтований комплекс інформативних педагогічних тестів які доцільно використовувати для орієнтації спортсменів на змагальні дистанції 200, 500, 1000 м, та при побудові тренувального процесу на етапах попередньої і спеціалізованої базової підготовки. Для відбору та орієнтації підготовки спортсменів у веслуванні на байдарках з урахуванням їхньої схильності до роботи різної тривалості запропоновано інформативні тести. Ми провели кореляційний аналіз між результатом змагальних дистанцій 200, 500 і 1000м, та педагогічними тестами, які використовує тренер в умовах реальної тренувальної діяльності. Тести мають високий вірогідний взаємозв’язок зі спортивним результатом на змагальних дистанціях і показниками, результатів тестів загальної фізичної підготовки, спеціальної фізичної підготовки та функціональними можливостями спортсменів, отриманими в лабораторних умовах. Отримані дані дозволяють з вірогідністю говорити про застосування запропонованих тестів загально-фізичної підготовки та тестів спеціальної підготовки і використовувати для орієнтації спортсменів на змагальні дистанції 200, 500, 1000 м в практичній діяльності в умовах веслування на байдарках.
The article examines the relationship between pedagogical tests and sports results at competitive distances, in kayaking. A well-grounded complex of informative pedagogical tests has been developed, which should be used to orient athletes for competitive distances of 200, 500, 1000 m, and when building a training process at the stages of preliminary and specialized basic training. For sports orientation at the stage of specialized basic training in kayaking, tests are offered that have a high probability of correlation with sports results at competitive distances. To determine the ability of rowers to sprint 200 m, experts suggest using tests characterizing power qualities, maximum power and power endurance, as well as speed capabilities. Athletes who demonstrate high speed at distances of 200 m have higher indicators of the efficiency of metabolic processes in conditions of intense work. When increasing the speed of passing tests, which determine speed capabilities, a high level of activity of anaerobic processes and the speed of deployment of functional reactions under the conditions of test loads in laboratory conditions are observed. A group of athletes specializing in the competitive distance of 500 m is characterized by a high level of anaerobic productivity, this group of athletes differs from other groups by the priority of tests in general physical training, high indicators of strength endurance, speed capabilities, speed and general endurance.
The high speed of passing the distance is associated with the manifestation of speed endurance and is mutually determined by the high efficiency of metabolic processes. At the same time, high activity of metabolic processes at a distance of 500 m and high activity of glycolysis were noted, which is confirmed by the positive correlation of indicators. For athletes specializing in the distance of 1000 m, the aerobic power of the body's systems is the leading one, and the main physical quality is endurance. Tests characterizing the aerobic power of body systems are defined as informative. Significant relationships were identified among strength endurance tests. The connection of sports results at different competitive distances with pedagogical tests, which are proposed to be used in the training activities of kayakers for their orientation to specific competitive distances, has been confirmed.