Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Теоретичні та методичні засади формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Силадій, Іван Михайлович
dc.date.accessioned 2022-08-17T07:57:28Z
dc.date.available 2022-08-17T07:57:28Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Силадій, Іван Михайлович. Теоретичні та методичні засади формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Силадій Іван Михайлович ; [наук. консультант Титова Наталія Михайлівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 43 с. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37729
dc.description.abstract Дисертація містить дослідження теоретичних та методичних, психолого- педагогічних і науково-методологічних основ формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти. Розроблено, обґрунтовано та верифіковано модель системи формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти, яка спроектована як взаємозалежний та взаємообумовлений комплекс підсистем: цільовій, методологічно-концептуальній, методично-організаційній, інрегративно-змістовій та релевантній, які реалізовано у визначених умовах , а саме – глобального виміру мобільності професійної майстерності викладачів, соціального захисту глобальної демократизації сфери освіти, науки й інноватики та сприятливого психолого-педагогічного клімату організації формування професійної майстерності викладачів, що сформовано на аксіологічній платформі людиноцентризму, студентоцентрованого навчання та природовідповідності. Обґрунтовано та розроблено авторську концепцію формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти. Сформульовано в авторському контексті тлумачення понять «професійна майстерність викладачів», «демократизація освітнього простору» та «демократизація освіти», «заклад освіти у глобальному вимірі демократизації освіти» та уточнено змістове наповнення понять – «педагогічний дискурс», «інформаційно-комунікаційна (цифрова) компетентність», «соціокультурна компетентність», «психолого-педагогічна компетентність», «глобально-квалітологічна компетентність» викладачів. Запропоновано оновлення структури та змісту професійної майстерності викладачів; розроблено концептуально-стратегічну матрицю за методом TILMAG формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти з ідеальними елементами вирішення та утворенням подібних асоціацій базових підходів і принципів. Обґрунтовано стратегії структурно-логічного ланцюга реалізації глобальних перетворень для гармонізації системи неперервної освіти. Педагогічний експеримент підтвердив ефективність запропонованої системи формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти . Подальшого розвитку набули наукові положення педагогічних досліджень у теоретичні та методичні аспекти фундаментально-філософської та конкретно- наукової методології формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти. uk
dc.description.abstract The dissertation contains research of theoretical and methodical, psychological and pedagogical as well as scientific and methodological bases of shaping teachers’ professional skill for global dimension of democratization of education. The research develops, substantiates and verifies a model system of formation of teachers’ professional skills for the global dimension of democratization of education, which is designed as an interdependent and correlated complex of subsystems: target, methodological and conceptual, methodological and organizational, integrative and content as well as relevant, which are implemented under the defined conditions, namely, a global dimension of mobility of teachers’ professional skills, social protection of global democratization of education, science and innovation and favorable psychological and pedagogical climate of organization of professional skills of teachers, formed on the axiological platform of humancenteredness, student-centered learning and nature relevance. The authorial concept of shaping teachers’ professional skills for the global dimension of democratization of education on the basic concepts – adaptive implementation, socialization, philosophical and methodological and rational efficiency – is substantiated and developed. The interpretation of the concepts of “teachers’ professional skills”, “democratization of educational space” and “democratization of education”, “educational institution in the global dimension of democratization of education” is formulated in the author's context and the content of concepts of “pedagogical discourse”, “information and communication (digital) competence”, “socio-cultural competence”, “psychological and pedagogical competence”, “global qualification competence” of teachers is specified. The update of the structure and content of professional skills of teachers for the global dimension of democratization of education, which consists of existing qualities, nature-appropriate abilities, professional-oriented abilities, professional readiness, professional competence, development and skills of teachers, is proposed. A conceptual and strategic matrix is developed based on the TILMAG method for forming professional skills of teachers for global dimension of democratization of education with ideal elements of the decision and formation of similar associations of basic approaches and principles. The strategies of the structural and logical chain of realization of global transformations for harmonization of the system of continuous education are substantiated. The authorial interpretation of concepts is formulated. The content and methodological modules of the integrative course of Global Challenges of Democratization of Education are developed and implemented for continuous training of teachers (socio-cultural organization of education; information and technological mobility of teachers in the academic space; psychological and pedagogical synergetics of professionalism; qualitological foundations of scientometrics). The pedagogical experiment confirmed the effectiveness of the proposed system of forming the professional skills of teachers for the global dimension of democratization of education. The scientific provisions of pedagogical research in the theoretical and methodological aspects of the fundamental-philosophical and definite scientific methodology of forming the professional skills of teachers for the global dimension of democratization of education are further developed. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова uk
dc.subject професійна майстерність викладачів uk
dc.subject глобалізація uk
dc.subject демократизація освіти uk
dc.subject система uk
dc.subject неперервна освіта uk
dc.subject людиноцентризм uk
dc.subject teachers’ professional skills uk
dc.subject globalization uk
dc.subject democratization of education uk
dc.subject system uk
dc.subject lifelong learning uk
dc.subject anthropocentrism uk
dc.title Теоретичні та методичні засади формування професійної майстерності викладачів для глобального виміру демократизації освіти uk
dc.title.alternative Theoretic and Methodological Bases for Shaping Teachers’ Professional Skills for the Global Dimension of Democratization of Education uk
dc.type Abstract uk


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics