Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

До питання інтерпретації творів Ф. Шопена в роботі майбутньго вчителя музичного мистецтва

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Глазунова, Ірина Кимівна
dc.date.accessioned 2022-06-24T07:40:31Z
dc.date.available 2022-06-24T07:40:31Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Глазунова, І. До питання інтерпретації творів Ф. Шопена в роботі майбутньго вчителя музичного мистецтва / І. Глазунова // Науковий вісник [Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського]. Педагогічні науки : зб. наук. праць / Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського. – Миколаїв : Вид-во МНУ ім. В. О. Сухомлинського, 2020. – № 1(68). – С. 47-50. – DOI: 10.33310/2518-7813-2020-68-1-47-50 uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/37380
dc.description.abstract У статті розглядаються особливості інтерпретації творів Ф.Шопена. Підкреслюється значення фразування, динаміки, агогіки, аплікатури, педалізації в процесі виконання творів романтичного направлення. Висвітлюється необхідність знань та вмінь грамотної інтерпретації творів композитора,який став символом романтичного стилю й еталоном естетичної культури, для піаністів-початківців, музикантів, маючими достатній виконавський досвід і вчителів музичного мистецтва,працюючими над формуванням естетичної та музичної культури підростаючого покоління. Проаналі- зовано основні риси фразування в творах Шопена: перенесення принципів вокального дихання, використання довгих фраз. Знання майбутніми вчителями музичного мистецтва характерних рис інтерпретації творів композиторів-романтиків – одна з важливих складових всієї фахової підготовки студентів факультетів мистецтв педагогічних університетів. uk
dc.description.abstract В статье рассматриваются особенности интерпретации произведений Ф. Шопена. Подчеркивается значение фразировки, динамики, агогики, аппликатуры, педализации в процессе исполнения произведений романтического направления. Освещается необходимость знаний и умений грамотной интерпретации произведений композитора, который стал символом романтического стиля и эталоном эстетической культуры, для начинающих пианистов, музыкантов, имеющих достаточный опыт исполнительства и учителей музыкального искусства, работающими над формированием эстетической и музыкальной культуры подрастающего поколения. Проанализированы основные черты фразировки в произведениях Шопена: перенесение принципов вокального дыхания,использование длинных фраз. Знание будущими учителями музыкального искусства характерных черт интерпретации произведений композиторов-романтиков – одна из важных составляющих всей профессиональной подготовки студентов факультетов искусств педагогических университетов. uk
dc.description.abstract The article discusses the features of the interpretation of the works of F. Chopin. The importance of phrasing,dynamics, agogics, fingering, pedalization in the process of performing works of romantic works is emphasized.The need for knowledge and skills of competent interpretation of the works of the composer, which has become a symbol of the romantic style and standard of aesthetic culture, is highlighted. for beginner pianists, musicians with sufficient performance experience and musical art teachers working to shape the aesthetic and musical culture of the younger generation. The main features of the phrasing in the works of Chopin are analyzed: transferring the principles of vocal breathing, the use of long phrases. Knowledge by future teachers of musical art of the characteristic features of the interpretation of the works of romantic composers – one of the important components of the entire professional training of students of the faculties of art at pedagogical universities. Formation of artistic views, aesthetic outlook, artistic concepts and judgments are inseparable in the educational process from the development of a culture of emotions of the student, stimulating his aesthetic experiences. In the process of developing the artistic perception of the pupils and their ability to conceptually and logically understand the art, the creativity of the romantic composers occupies an important place, where F. Chopin's art is given a high priority. The interpretation of the composer's works is characterized by the combination of expressive phrasing, the intrinsic indivisibility of intonations and motives within the melody. Transmission of the overall dynamic line and melody of the phrase with the help of tempo rubato. The ending of Chopin's phrasing leagues was accompanied by a small amplitude of "freeing" movement of the hand and meant a natural weakening of the volume of sound with the assistance of dynamic nuances. The foregoing about the phrasing, the phrases of "boundless breathing", the fingering, the pace in Chopin's works do not mean that they constitute the content of the whole interpretation of his works. Chopin's interpretation of the works is rich in nuances and peculiar, as is his music. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher МНУ ім. В. О. Сухомлинського uk
dc.subject інтерпретація uk
dc.subject фразування uk
dc.subject аплікатура uk
dc.subject темп uk
dc.subject интерпретация uk
dc.subject фразировка uk
dc.subject аппликатура uk
dc.subject темп uk
dc.subject interpretation uk
dc.subject phrasing uk
dc.subject fingering uk
dc.subject pace uk
dc.title До питання інтерпретації творів Ф. Шопена в роботі майбутньго вчителя музичного мистецтва uk
dc.title.alternative К вопросу интерпретации произведений Ф. Шопена в работе будущего учителя музыкального искусства uk
dc.title.alternative On the interpretation of the works of F. Chopin in the work of the future teacher of musical art uk
dc.type Article uk


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу