Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Професійна спрямованість навчання математики як інтеграційна основа фахової підготовки студентів інженерних спеціальностей

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ковальчук, Майя Борисівна
dc.date.accessioned 2021-10-19T11:47:40Z
dc.date.available 2021-10-19T11:47:40Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Ковальчук, Майя Борисівна. Професійна спрямованість навчання математики як інтеграційна основа фахової підготовки студентів інженерних спеціальностей : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Ковальчук Майя Борисівна ; [наук. консультант Працьовитий Микола Вікторович] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 37 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35234
dc.description.abstract Вперше обґрунтовано теоретичні (сучасні тенденції інтегративного підходу до навчання у вищій школі, основи інтеграції вищої математики з дисциплінами, що входять до системи професійної підготовки студентів інженерних спеціальностей) і методичні (активне використання компонент алгоритмічної діяльності, поєднання традиційних та інтерактивних засобів навчання) засади професійної спрямованості навчання математики як інтеграційної основи фахової підготовки студенів інженерних спеціальностей. Розроблено та експериментально перевірено систему професійної спрямованості навчання математики як інтеграційної основи фахової підготовки студенів інженерних спеціальностей. Система містить: концепцію, цільовий, теоретико-методологічний, змістовий, організаційно-технологічний та діагностично-результативний блок, які представлені у вигляді моделі, навчально-методичне забезпечення та педагогічні умови (модифікація змісту математичної підготовки студентів інженерних спеціальностей на засадах професійної спрямованості навчання; застосування технологій алгоритмічного навчання у математичній підготовці майбутніх інженерів; упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес навчання математики студентів інженерних спеціальностей; організація позааудиторної роботи студентів при вивченні дисциплін математичного циклу) її реалізації. ua
dc.description.abstract Scientifically justified theoretical and methodical principles of professional orientation of teaching mathematics as an integration basis of professional training of the student of the engineering specialties , the concept is developed and the modeling of system of providing professional orientation of teaching mathematics as an integration basis of professional training of engineering students giving the effective implementation of the simulated system is revealed in the dissertation for the first time. The professional orientation of teaching mathematics as an integration basis for professional training of students of the engineering specialties is considered as a complex, multifaceted and multi-vector system that includes a set of pedagogical means that ensure the acquisition of educational and professional knowledge, skills and abilities, and at the same time, the need for professional activity and readiness of the future engineer. The model of the system of providing professional orientation of teaching mathematics as an integration basis for professional training of engineering students as a complex formation is built, which consists of six interconnected structural blocks objective, meaningful, theoretical and methodological, organizational and methodological, practical, control-effective. It is defined the purpose, objectives and structural components of the professional orientation of teaching mathematics are in the aim block. The content block reflects the invariant (cycle of mathematical disciplines in the educational-professional program) and variable component (special courses; professionally- oriented tasks and tasks using computer mathematics and elements of algorithmization) the content of educational and methodical complexes. The theoretical and methodological block consists of the concept of the professional orientation of teaching mathematics, methodological approaches (systemic, synergetic, personal, active, integrative, competent, technological, algorithmic, modular, informational) and such principles as: professional orientation, scientific, integration, professional mobility, motivation, accessibility, student-centeredness, orientation on information technology, manufacturability, differentiation and individualization). Organizational and technological block contains forms (group, individual, combinations of distance and traditional learning), methods (algorithmic, information-logical) and tools (ICT, distance learning, algorithms, tasks for the application of logical-algorithmic component of thinking and activities). Implementation and effectiveness of the model is ensured through the certain organizational and pedagogical conditions (modification of the content of mathematical training of students on the basis of professional orientation; application of the algorithmic component in mastering of educational activities in mathematics; introduction of the informational and communication technologies in the learning process; organization of the extracurricular activities). The practical block includes the organization of the educational and researching process of fundamental training of the students of engineering specialties through the active use of the algorithmic component of educational activities, ensuring the renewal of training courses and the introduction of updated teaching and methodological support which is based on a co-authored set of textbooks. The control-effective block shows the diagnostic tools, criteria (motivational, cognitive, activity), indicators and levels (low, basic, sufficient, high) of the formation of the selected components of the study. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject професійне спрямування ua
dc.subject професійне спрямування навчання математики ua
dc.subject заклади вищої технічної освіти ua
dc.subject професійна підготовка ua
dc.subject фахова підготовка ua
dc.subject інтеграційна основа ua
dc.subject інженерні спеціальності ua
dc.subject алгоритм ua
dc.subject алгоритмічний припис ua
dc.subject алгоритмічна діяльність ua
dc.subject алгоритмічне мислення ua
dc.subject алгоритмічні вміння ua
dc.subject professional direction ua
dc.subject professional direction of teaching mathematics ua
dc.subject institutions of higher technical education ua
dc.subject professional training ua
dc.subject integration basis ua
dc.subject engineering specialties ua
dc.subject algorithm ua
dc.subject algorithmic prescription ua
dc.subject algorithmic activity ua
dc.subject algorithmic thinking ua
dc.subject algorithmic skills ua
dc.title Професійна спрямованість навчання математики як інтеграційна основа фахової підготовки студентів інженерних спеціальностей ua
dc.title.alternative Professional orientation of teaching mathematics as an integration basis of professional training of engineering specialities ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу