Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Система підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Безкопильний, Олександр Олександрович
dc.date.accessioned 2021-07-16T08:09:54Z
dc.date.available 2021-07-16T08:09:54Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Безкопильний, Олександр Олександрович. Система підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Безкопильний Олександр Олександрович ; [наук. консультант Сущенко Людмила Петрівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. – 40 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34497
dc.description.abstract У дисертації вперше розроблено та експериментально перевірено ефективність системи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі, що включає авторську концепцію, цільовий, теоретико-методологічний, пізнавально-змістовий, технологічний та результативний блоки, які представлені у вигляді моделі системи, педагогічні умови (забезпечення інтеграції теоретичної та практичної підготовки майбутніх учителів фізичної культури, міждисциплінарних зв’язків і наступності в освітньому процесі; розвиток творчого потенціалу майбутніх учителів фізичної культури шляхом запровадження інноваційних освітніх технологій; застосування електронних освітніх ресурсів у підготовці майбутніх учителів фізичної культури в закладі вищої освіти; формування досвіду здоров’язбережувальної діяльності в процесі проведення практик та опанування засобів вирішення професійних завдань щодо фізичного виховання учнів) та навчально-методичне забезпечення освітнього процесу. Представлено авторське трактування понять «професійна підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі» та «готовність майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі». ua
dc.description.abstract The effectiveness of the system of training future physical education teachers for health care in primary school, including the author’s conception, the purpose block, as well as the theoretical and methodological, cognitive and contents, technological and resultative ones, being presented as a system model, pedagogical conditions (provision of the integration of the theoretical and the practical training future physical education teachers, interdisciplinary relations and succession in the educational process; the development of the creative potential of the future physical education teachers through the implementation of the innovative educational technologies; the application of the electronic educational resources in training future physical education teachers in a higher education institution; the formation of the health care experience in the process of holding practices and mastering the means of solving professional problems concerning pupils’ physical education) as well as the teaching and the methodological provision of the educational process are worked out and checked by the experiment in the thesis for the first time; the author’s understanding of the notions “professional training future physical education teachers for health care in primary school” and “readiness of the future physical education teachers for health care in primary school” is presented as well. Training future physical education teachers for health care in primary school is considered as a system of organizational, psychological and pedagogical activities, taking place in higher education institutions and are aimed at the students’ mastering professionally oriented knowledge, skills, and experience, enabling them to implement various forms of pupils’ physical education during the academic day and in the extra-class work, to hold gymnastics before classes, physical education minutes and breaks, sporting hours in the prolonged day groups and physical education and sporting holidays effectively with the aim of strengthening and caring health of the educational process subjects. The readiness of the future physical education teachers for health care in primary school is considered as a integrative personality entity, containing the awareness of the social value of the health care motives, the positive motivation for making pupils healthy, adjustment to forming a healthy way of life and their responsible treatment of their own health and the health of their surrounding, the presence of the person’s professionally important qualities, sufficient for the increase of the movement activity and physical perfection of the young generation. The purpose block of the system model is presented with the aim and tasks of the training future physical education teachers for health care in primary school. The theoretical and the methodological block of the system model is composed of methodological approaches, common pedagogical principles (mind and activity, the development of the educational needs, succession of the education contents at different education stages, professional and applied purposes of the training, interdisciplinarity, axiologization) and the principles of the physical education. The cognitive and contents block of the system model is composed of interconnected and interconditioned structural components of the future physical education teachers’ readiness for health care in primary school, in particular axiological, gnoseological, praxeological and personality-oriented. As a result of regular changes in the professional pedagogical activity of a teacher of physical education, conditioned by the age, sex and individual differences of physical and psychological abilities of the secondary school pupils, the specific peculiarity of the contents block is its dynamics and changeability. The technological block of the system model contains forms, methods, means, functions and stages of training future physical education teachers for health care in primary school. The resultative block of the system model is composed of criteria (motivation, cognitive, activity and practical, personality-oriented), indicators and levels of the future physical education teachers’ readiness for health care being formed in primary school. The result is the formed readiness of the future physical education teachers for health care in primary school. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.subject підготовка ua
dc.subject майбутні учителі фізичної культури ua
dc.subject заклади вищої освіти ua
dc.subject здоров’язбережувальна діяльність ua
dc.subject основна школа ua
dc.subject training ua
dc.subject future physical education teachers ua
dc.subject higher education institutions ua
dc.subject health care ua
dc.subject primary school ua
dc.title Система підготовки майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі ua
dc.title.alternative The system of training future physical education teachers for health care in primary school ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу