У статті висвітлено проблему, що стосується значення творчої учнівської імпровізації для розвитку емоційного інтелекту здобувачів освіти Нової української школи. Здійснено комплексний аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури, результатом якого була констатація того факту, що проблема творчої учнівської імпровізації на уроках читання потребує більш детального дослідження, оскільки досі не є достатньо вивченою. Незважаючи на її актуальність і соціальну детермінованість, зумовлену викликами сучасного суспільства та специфікою реформування початкової ланки освіти, особливу увагу приділено поняттю “емоційний інтелект” у взаємозв’язку із творчою імпровізацією в різних її варіантах. Обґрунтовано значення творчої учнівської імпровізації на уроках читання для поліспектрального вияву емоцій, уміння ними керувати та передбачати емоційну реакцію інших крізь призму індивідуального емоційного досвіду учнів. Належну увагу приділено поняттям “імпровізація”, “творча учнівська імпровізація”, зазначено чинники, що блокують її вияв на уроках читання і не тільки, у позаурочний час. Запропоновано шляхи подолання імпровізаційної інертності здобувачів освіти за допомогою власного емоційного інтелекту. Адже вчителеві необхідно так само відчувати емоційний стан дитини та знаходити важелі оптимального впливу на формування емоційного комфорту у класі, організації командної чи індивідуальної роботи на засадах дитиноцентризму та поваги до почуттів кожної дитини. Детально розглянуто класифікацію учнівських імпровізацій (музична, образотворча, театрально-драматична) та практичні способи їх використання на уроках читання в початкових класах Нової української школи на прикладі конкретних текстів із сучасного підручника для початкової школи. Запропоновано дієві способи актуалізації емоційного інтелекту через різноманітні форми реалізації імпровізації на уроках читання. Досягнуто мету дослідження завдяки аргументованому обґрунтуванню значення творчої учнівської імпровізації на уроках читання як напряму для розвитку емоційного інтелекту молодших школярів у Новій українській школі, окресленню видів учнівської імпровізації та специфіки їх використання на уроках читання.
The article deals with the problem of the creative pupil improvisation importance for the development of emotional intelligence of applicants for education at the New Ukrainian School. A comprehensive analysis of psychological, pedagogical and methodological literature was carried out, which resulted in the statement that the problem of creative pupil improvisation in reading lessons requires more detailed research, as it is still not sufficiently studied, despite its relevance, modernity and social determinism, conditioned by the challenges of modern society and the specifics of primary education reforming. Particular attention is paid to the concept of “emotional intelligence” in conjunction with creative improvisation in its various forms. The importance of creative pupil improvisation in reading lessons for polyspectral expression of emotions, the ability to control them and predict the emotional reaction of others through the prism of pupils individual emotional experience is substantiated. Due attention is paid to the concepts of “improvisation”, “creative pupil improvisation”, the factors that block its manifestation not only in reading lessons but after school hours. Ways to overcome the improvisational inertia of applicants with their own emotional intelligence are proposed. After all, the teacher also needs to feel the emotional state of a child and find the levers of optimal influence on the formation of emotional comfort in the classroom, the organization of team or individual work on the basis of child-centrism and respect for each child’s feelings. The classification of pupil improvisations (musical, visual, theatrical-dramatic) and practical ways of their use in reading lessons in primary schools of NUS on the example of specific texts from a modern textbook for primary school are considered in detail. Effective ways of emotional intelligence actualization through various forms of improvisation realization at reading lessons are offered. The goal of the study was achieved by substantiating the importance of creative pupil improvisation in reading lessons as a direction for the development of emotional intelligence of primary schoolchildren in NUS, outlining the types of pupil improvisation and the specifics of their use in reading lessons.