Nowadays, new computer-based technologies have a significant impact on education. The roles of teachers and students are changing increasing the ratio of self-studying, and «education for life» is shifting to «lifelong education». Already, computerbased technologies are being actively incorporated into the educational process, specifically into teaching foreign languages, in many educational institutions. In this paper, the conditions of distance learning of a foreign language are considered. The problems of effective organization of language learning in the conditions of the pandemic and forced isolation are outlined. In the paper, we draw attention to the unique features of a foreign language acquisition according to its specific linguistic and communicative competences. The analyses of the existing distance learning system facilities for language learning provided an opportunity to consider different approaches to the educational materials and modern technical means for professional language training. The main issues of providing opportunities for the practical teaching of languages using the types of synchronous or asynchronous interaction in conditions of distance learning are identified and the development of communicative competences supported by computer-based technologies is analysed. A blend between network hypertext opportunities and the system of teaching methods is regarded as the most beneficial for language acquisition. The paper considers some distance language learning advantages provided by the grater possibilities for independent work, a quick search for information, effective communicative tools, use of multimedia, which increases students’ motivation and willingness to participate in different class activities. The specifics of creating a specially tailored educational course for foreign languages studying are analysed and the possibilities of getting professional language education remotely are stressed. The paper outlines the necessity of the state’s attention drawn to the question of reliable and effective foreign language distance course organization.
У наш час нові комп’ютерні технології мають значний вплив на освіту. Ролі викладачів та студентів змінюються, збільшуючи співвідношення самонавчання, а «освіта на все життя» змінюється на «освіту протягом усього життя». Уже зараз комп’ютерні технології активно залучаються до освітнього процесу, зокрема у викладанні іноземних мов, у багатьох навчальних закладах. У статті розглядаються умови дистанційного навчання іноземної мови та окреслюються проблеми ефективної організації вивчення мови, придатні для сучасних умов пандемії та вимушеної ізоляції. У статті ми звертаємо увагу на особливості засвоєння іноземних мов відповідно до їх специфічних мовних та комунікативних компетенцій. Аналіз наявних засобів дистанційного навчання у цій галузі дав можливість розглянути різні підходи до підбору навчальних матеріалів та сучасних технічних засобів для професійної мовної підготовки. Визначено основні питання забезпечення можливостей практичного викладання мов із використанням синхронної або асинхронної взаємодії в умовах дистанційного навчання та проаналізовано розвиток комунікативних компетентностей, які забезпечуються комп’ютерними технологіями. Поєднання можливостей мережевого гіпертексту та сучасної системи методів навчання розглядається як найбільш придатна комбінація для вдалого засвоєння мовленнєвих навичок. У статті розглядаються такі переваги дистанційного вивчення мови, як забезпечення більш широких можливостей для самостійної роботи, швидкий пошук інформації, ефективні комунікативні засоби, використання мультимедіа, що підвищує мотивацію та бажання студентів брати участь у навчальній діяльності. Проаналізовано особливості створення спеціально розробленого навчального курсу для вивчення іноземних мов та наголошено на можливостях дистанційного отримання професійної мовної освіти. У статті висвітлюється необхідність державної підтримки питання надійної та ефективної організації дистанційного вивчення іноземних мов.