Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Соціально-інтегративні ресурси засобів соціокультурної анімації в роботі з молоддю з інвалідністю

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мартинюк, Тетяна Анатоліївна
dc.date.accessioned 2021-03-30T09:20:33Z
dc.date.available 2021-03-30T09:20:33Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Мартинюк Т. А. Соціально-інтегративні ресурси засобів соціокультурної анімації в роботі з молоддю з інвалідністю / Т. А. Мартинюк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 39. – C. 69-75. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 19.2020.39.10 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33609
dc.description.abstract У статті розглянуто засоби соціокультурної анімації як багатосторонню інтервенцію за допомогою різноманітних ресурсів на різні сфери психіки з метою їх активізації. У статті запропоновано авторське поняття «засоби соціокультурної анімації», визначено основні та допоміжні групи засобів соціокультурної анімації зважаючи на первинність та значущість їх впливу. Особлива увага звернута на соціально-інтегративні ресурси різних засобів соціокультурної анімації. Автором визначено ефективними такі групи соціально-інтегративних ресурсів, якими потенційно володіють засоби соціокультурної анімації в роботі з молоддю з інвалідністю: інтегративно-рекреативні, інтегративно-релаксаційні, інтегративно-комунікативні, інтегративно-адаптивні, інтегративно-захисні, інтегративно-реабілітаційні, інтегративно-розвиваючі, інтегративно-реконструктивні, духовно-культурні, інтегративно-творчі, інтегративно-освітні, інтегративно-виховні. ua
dc.description.abstract В статье рассмотрены средства социокультурной анимации как многосторонняя интервенция с помощью различных ресурсов на различные сферы психики с целью их активизации. В статье предложено авторское понятие «средства социокультурной анимации», определены основные и вспомогательные группы средств социокультурной анимации учитывая первичность и значимость их влияния. Особое внимание обращено на социально-интегративные ресурсы различных средств социокультурной анимации. Автором определены эффективными такие группы социально-интегративных ресурсов, которыми потенциально обладают средства социокультурной анимации в работе с молодежью с инвалидностью: интегративно-рекреативные, интегративно- релаксационные, интегративно-коммуникативные, интегративно-адаптивные, интегративно-защитные, интегративно-реабилитационные, интегративно-развивающие , интегративно-реконструктивные, духовно- культурные, интегративно-творческие, интегративно-образовательные, интегративно-воспитательные. ua
dc.description.abstract The article considers the means of socio-cultural animation as a multilateral intervention with the help of various resources in different areas of the psyche in order to activate them.The author's concept of "means of socio-cultural animation" is offered in the article, the basic and auxiliary groups of means of socio-cultural animation are defined considering the primacy and significance of their influence. The author draws attention to the fact that no technology, form or method, etc. is a means of socio-cultural animation.They acquire their meaning only in the context of a certain type of activity. Accordingly, the following groups of means of socio-cultural animation are defined: the main - language tools (oral and written (printed), artistic means, interactive (psychological and pedagogical) tools, sports and health tools, institutional tools, aids - visual aids, technical means, material means. Particular attention is paid to the social and integrative resources of various means of socio-cultural animation. The author identifies the following groups of social-integrative resources, which are potentially possessed by the means of socio-cultural animation in working with young people with disabilities: integrative-recreational, integrative-relaxation, integrative-communicative, integrative-adaptive, integrative-protective, integrative-rehabilitative , integrativereconstructive, spiritual-cultural, integrative-creative, integrative-educational, integrative-educational. The publication notes that each group of socio-cultural animation has a set of such resources, but some of them are more effective, relevant in specific conditions, as well as when working with certain categories of clients but at the same time young people with different interests and different types. disorders of the body can get acquainted with different types of art, culture, etc. and choose for themselves the starting option - the one from which they will begin the movement for change. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject соціокультурна анімація ua
dc.subject засоби соціокультурної анімації ua
dc.subject молодь з інвалідністю ua
dc.subject соціально-інтегративні ресурси ua
dc.subject соціальна інтергація ua
dc.subject социокультурная анимация ua
dc.subject средства социокультурной анимации ua
dc.subject молодежь с инвалидностью ua
dc.subject социально-интегративные ресурсы ua
dc.subject социальная интергации ua
dc.subject socio-cultural animation ua
dc.subject means of socio-cultural animation ua
dc.subject youth with disabilities ua
dc.subject social-integrative resources ua
dc.subject social integration ua
dc.subject.classification 37.013.42:004.928-056.26 ua
dc.title Соціально-інтегративні ресурси засобів соціокультурної анімації в роботі з молоддю з інвалідністю ua
dc.title.alternative Социально-интегративные ресурсы средств социокультурной анимации в работе с молодежью с инвалидностью ua
dc.title.alternative The socio-integrative resources of socio-cultural animation in working with young people with disabilities ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу