У статті розкрито сутність і зміст понять «освітнє здоров’язбережувальне середовище» і «педагогічна ергономіка». На основі аналізу та узагальнення наукової педагогічної літератури та з фізичного виховання розкрито педагогічні умови організації здоров’язбережувального освітнього середовища, обґрунтовано теоретично основи проектування освітнього здоров’язбережувального середовища на засадах педагогічної ергономіки. Схарактеризовано процес організації освітнього здоров’язбережувального середовища застосовуючи ергономічний підхід. Акцентовано увагу на здоров’язбережувальній діяльності, яка забезпечується проєктуванням системи заходів, спрямованих на збереження й зміцнення їх здоров’я. Ця система охоплює: створення здоров’язбережувальної інфраструктури закладу; раціональну організацію освітнього процесу; оптимізацію фізкультурно-оздоровчої діяльності в ньому; просвітницько-виховну роботу з формування цінності здоров’я й ціннісного ставлення до здорового способу життя; організацію системи просвітительської діяльності з різними верствами населення.
В статье раскрыта сущность и содержание понятий «образовательная здоровьесохраняющая среда» и «педагогическая эргономика». На основе анализа и обобщения научной педагогической литературы и физического воспитания раскрыты педагогические условия организации здоровьесохраняющей образовательной среды, обоснованы теоретически основы проектирования образовательной здоровьесохраняющей среды на основе педагогической эргономики. Схарактеризован процесс организации образовательной здоровьесохраняющей среды применяя эргономический подход. Акцентировано внимание на здоровьесохраняющей деятельности, которая обеспечивается проектированием системы мероприятий, направленных на сохранение и укрепление здоровья человека. Эта система включает: создание здоровьесохраняющей инфраструктуры учреждения; рациональную организацию образовательного процесса; оптимизацию физкультурно-оздоровительной деятельности в нем, просветительско-воспитательную работу по формированию ценностей здоровья и ценностного отношения к здоровому образу жизни; организацию системы просветительской деятельности с различными слоями населения.
In the article the problem of describes the essence and content of the concepts of "educational health saving environment" and "pedagogical ergonomics". On the basis of the analysis and generalization of the scientific pedagogical literature and on physical education pedagogical conditions of organization of health-saving educational environment are revealed, the basics of designing of educational health-care environment on the principles of pedagogical ergonomics are theoretically substantiated. The process of organizing a health education environment is characterized by an ergonomic approach. Emphasis is placed on health-saving activities, which are designed to design a system of measures aimed at preserving and promoting their health. This system covers: creation of a health-saving infrastructure of the institution; rational organization of the educational process; optimization of fitness activities in it; educational work on shaping the value of health and the value attitude to a healthy lifestyle; organization of educational system with different segments of the population.
An ergonomic approach is a significant tool, a certain tactic for building a health-friendly educational environment and monitoring its functioning. An ergonomic approach assumes that any activity, including teaching, is seen as a process of transforming information and energy into a teacher-student-learning environment. Pedagogical ergonomics differentiates the learning environment into external and internal in terms of the way information processes pass. The external physical environment surrounds the subjects of the learning activity and provides external information processes for the interaction of the teacher and the student with sources of information, in particular through a computer. For its part, the internal environment determines the psycho-physiological side of learning because it initiates internal information processes, influences the inner world and thus facilitates the educational and developmental impact of the educational environment of the institution on students and teachers in general.