Обґрунтовано соціальну потребу у формуванні здоров’язбережувального стилю поведінки студентів будь-якого фаху. Проаналізовано рівень зацікавленості працедавців у випускниках, здатних до створення здоров’яорієнтованого середовища організації. Окреслено напрямки вдосконалення і запровадження здоров’яорієнтованих освітніх технологій для формування у студентів належного рівня здоров’язбережувального стилю поведінки. Йдеться про те, що немає жодної сфери діяльності, де можна було би нехтувати ціннісним відношенням особистості до власного здоров’я. Декларовано, що культура здоров’я, мотиви і цінності здорового способу життя, рівень здоров’яорієнтованої спрямованості особистості зазначаються як важливі компетентності, що характеризують випускників як майбутніх професіоналів.
Обобщено социальную потребность формирования здоровьесохраняющего поведения студентов всех специальностей. Проанализирован уровень заинтересованности работодателей в выпускниках, готовых к созданию здоровьеориентированной среды в условиях организации. Очерчены направления совершенствования и внедрения здоровьеориентированных образовательных технологий для формирования у студентов надлежащего уровня здоровьесохраняющего стиля поведения. Речь идет о том, что нет ни одной сферы, где бы можно было не обращать внимания на ценностное отношение личности к собственному здоровью. Декларировано, что культура здоровья, мотивы и ценности здорового образа жизни, уровень здоровьеориентированной направленности личности определены как важные компетентности, что характеризуют выпускников как будущих профессионалов
The social need of formation the health-preserving style of behavior of students of any profession is grounded. The level of employers' interest in graduates capable to create a health-oriented environment in organization is analyzed. The directions of improvement and introduction of health-oriented educational technologies for the formation of appropriate level of health-preserving style of behavior of students are outlined.
The point is that there are no areas of activity where a person could neglect the value attitude to own health. It has been stated that the culture of health, motives and values of healthy lifestyles, the level of health-oriented personality orientation are identified as an important competences that characterize graduates as future professionals. It is revealed that the social demands of society for formation the health-preserving style of behavior of graduates indicate the neediness to deepening the understanding of the nature of human life in the content of modern educational technologies. The tendency of formation of the new pedagogical health-oriented educational technology is distinguished due to the shift of priorities: from the economic wealth to the social, humanistic wealth. It is noted that studying of health-preserving in higher education establishments is a difficult and specific pedagogical process, which requires additional innovations for the formation of appropriate health-oriented thinking, health-oriented consciousness of students. It is about a complementary technology of formation of scientific and theoretical knowledge and practical skills of students, a set of ideal images, concepts, ideas, views that make an influence for the formation of a health-oriented style of behavior of the graduate.