В даній роботі була проаналізована та обґрунтована необхідність формування позитивного відношення студентів педагогічних спеціальностей до занять оздоровчою фізичною культурою, шляхом впровадження у навчальний процес спеціальних медичних груп сучасних фітнес програм, таких як система Табата, йога, калланетика, стретчинг, тай-бо та аквааеробіка. З метою зацікавлення й позитивного відношення студентів до занять даними видами фітнесу, як одного із підходів в системі оздоровлення та здоров`язбереження студентів спеціальних медичних груп, що будуть забезпечувати відновлення порушених функцій організму, підвищувати розумову і фізичну працездатність в умовах навчальної діяльності у педагогічному ВНЗ та повсякденному житті, а також для формування здорової особистості студентів - майбутніх спеціалістів у галузі педагогіки.
В данной работе была проанализирована и обоснована необходимость формирования положительного отношения студентов педагогических специальностей к занятиям оздоровительной физической культурой, путем внедрения в учебный процесс специальных медицинских групп современных фитнес программ, таких как система Табата, йога, калланетика, стретчинг, тай-бо и аквааэробика. С целью заинтересованности и положительного отношения студентов к занятиям данными видами фитнеса, как одного из подходов в системе оздоровления и здоровьеобеспечения студентов специальных медицинских групп, которые будут обеспечивать восстановление нарушенных функций организма, повышать умственную и физическую работоспособность в условиях учебной деятельности в педагогическом вузе и повседневной жизни, а также для формирования здоровой личности студентов - будущих специалистов в области педагогики.
The article deals with the most acute problem of the present - strengthening and preserving the health of the population of Ukraine and potential ways of its solution. This problem is exacerbated by students and students with a health condition and classified into special medical groups. The paper provides recommendations for the formation of knowledge on the preservation and strengthening of the moral, physical and mental health of students of special medical groups of pedagogical institutes, as fully developed specialists, in further professional activities. Formation of knowledge on the preservation and strengthening of students' health is one of the priorities of higher education. The necessity of introducing and using students of special medical groups of non-traditional types of motor activity such as the Tabata system, yoga, callanetics, stretching, tai bo, aqua aerobics, etc. is analyzed and substantiated. The use of these types of fitness programs is recommended for the purpose of interest and involvement of young people in the classes by these types of fitness and as one of the approaches in the system of health improvement and health of students of special medical groups that will provide restoration of violated functions of the organism, improve mental and physical capacity in conditions educational activity of pedagogical university. Non-traditional types of fitness are recommended as a health-preservation and promotion tool in elective conditions, for use in sectional exercises as well as for independent student youth work.