Проаналізовано проблему співвідношення війни і миру, яка є одвічною в історії, темою численних філософських, історичних, соціологічних та культурологічних досліджень. Автор підкреслює, що у її розумінні важливою є альтернатива Канта – Гегеля. Перший із них закликає до «вічного миру», другий – відстоює значення війни, яка, за його переконанням, убезпечує людство від стагнації, загнивання, розпаду. Важливою є також інтерпретація цієї проблеми з позицій так званих «справедливих» і «несправедливих» війн: перші з них обумовлені захистом від агресора; другі – прагненням завоювати нові землі, країни та народи. Існують й інші підходи. Між тим, яку б інтерпретацію ми не обирали, фактом залишається те, що «війни» є постійним супутником цивілізації. У той же час «мир» переважно існує як мрія, досягнення якої в цивілізаційному вимірі постійно віддаляється. Особливу увагу автор приділяє аналізові сучасних війн, зокрема «гібридних», розглядає роль освіти, науки і культури в їх подоланні, акцентує на інформаційному протистоянні як складової сучасних війн. У статті окреслено засоби агресії, методи та ресурси, які застосовують під час «гібридних» війн. Звернено увагу на проблему збереження миру, важливу роль у чому має відіграти система освіти, яка має сформувати у суб᾽єктів навчання людиноцентричний світогляд та неконфліктну свідомість, що зрештою дозволить реалізовувати принцип миру у політичній, державній, професійній діяльності.
The article deals with the problem of the relationship between war and peace, which is eternal in history, the theme of numerous philosophical, historical, sociological and cultural studies. The author emphasizes that an alternative to Kant - Hegel is important in its understanding. The first of them calls for "eternal peace," the second advocates the significance of the war, which, in his conviction, ensures mankind from stagnation and decay. It is also important to interpret this problem from the standpoint of so-called "just" and "unfair" wars: the first of them is due to protection from the aggressor; the second is due to the desire to conquer new lands, countries and peoples. There are other approaches. Meanwhile, whatever interpretation we choose, the fact remains that the "war" is a constant companion of civilization. At the same time, the "peace" predominantly exists as a dream, whose achievement in a civilization dimension is constantly being removed. The author pays special attention to the analysis of modern wars, in particular "hybrid", examines the role of education, science and culture in their struggle.