У статті виконано аналіз розвитку рухових якостей учнів старшого шкільного віку. Для оцінки фактичного рівня рухової підготовленості, як одного з найважливіших компонентів сформованості фізичної культури учнів, було використано дані експерименту, які характеризували розвиток рухових якостей. Встановлено, що розвиток таких рухових якостей учнів старшої школи як: швидкості, гнучкості, сили, силової витривалості відповідає середньому та достатньому рівню компетентності. Низький рівень розвитку витривалості в учнів 10 та 11 класу був зафіксований при виконанні тесту (рівномірний біг 1500м). А також спостерігався низький рівень розвитку швидкісно-силових якостей у юнаків старшої досліджуваної групи при виконанні тесту «стрибок у довжину з місця».
В статье выполнен анализ развития двигательных качеств учеников старшего школьного возраста. Для оценки фактического уровня двигательной подготовленности, как одного из важнейших компонентов сформированности физической культуры учеников, были использованы данные эксперимента, которые характеризовали развитие двигательных качеств. Установлено, что развитие таких двигательных качеств учеников старшей школы как: скорости, гибкости, силы, силовой выносливости отвечает среднему и достаточному уровню компетентности. Низкий уровень развития выносливости у учеников 10 и 11 класса был зафиксирован при выполнении теста "равномерный бег 1500м". А также наблюдался низкий уровень развития скоростно-силовых качеств у юношей старшей исследуемой группы при выполнении теста "прыжок в длину с места".
Recently, in Ukraine, together with deteriorating health status of schoolchildren, observed a decrease in their level of physical fitness. There fore, increasing the value of physical education lessons, and with them new techniques and improve physical education in secondary schools. In this area is intensive research work, especially on a differentiated approach to physical education and assessment capabilities of students. Analysis of motion quality development to senior school students is represented in the article. Scientific resources analysis shows possibility of continuous but uneven motion qualities development to people of different age groups. Motion qualities of senior school students may be developed quite rapidly, though later on the process is slowed. Active motion activity is a key to harmonious maturity and functional systems of organism development, which stand for definite motion activity. Motion qualities development of certain age group as well as developmental deviations’ corrections can be performed through physical exercises. Level of motion preparedness – that is the major component of senior school students’ physical culture, was assessed on the basis of data obtained as a result of experiment. The experiment was held on sport grounds of Chernihiv secondary educational establishments # 3 and #33. 102 students of the 10th class and 136 students of 11th class participated in experimental research. Being performed in the beginning of the school year, pedagogical experiment provided an objective assessment of senior school students’ motion preparedness. Motion preparedness was assessed on the results of muscular endurance tests specified in academic program for secondary educational establishments in the field of physical training (classes 10-11). Experimental results showed satisfactory and good level of senior school students motional qualities development, namely speed, flexibility, strength, strength endurance. Test results of “Endurance race 1500 m” as well as “Standing long jump” test results demonstrated low level of endurance and strength and speed qualities.