У статті розглянуто досвід провідного музею США з реалізації освітньої функції на прикладі STEM-освіти. Проаналізовано вплив розвитку технологій на стан економіки у контексті теорії складності. Показано, що техноеволюція сприяла появі нової методології інженерної діяльності, що актуалізує зростання вимог до фахівців, зокрема до їх техніко-технологічних знань. Висвітлено досвід Бостонського Музею науки та інновацій щодо залучення молоді, освітян та дорослого населення до ознайомлення з культурною та професійною спадщиною й сучасними досягненнями в сферах науки, техніки та технології.
The article examines the experience of the leading US museum on the implementation of educational function on the example of STEM-education. The influence of technology development on the state of the economy in the context of complexity theory is analyzed. It has been shown that technical evolution has promoted the emergence of a new methodology of engineering activity, which actualizes the growth of requirements for specialists, in particular their technical and technological knowledge. The transition to an innovative economy is associated with the realization of STEM-education and the improvement of the technical and technological culture of society. In this context a role changes not only educational establishments, but also cultural centers. The experience of the Boston Museum of Science and Innovation in attracting young people, educators and adults to the cultural and professional heritage and the latest achievements in the fields of science, engineering and technology is highlighted.
В статье рассматривается опыт ведущего музея США касательно реализации образовательной функции на примере STEM-образования. Анализируется влияние развития технологий на состояние экономики в контексте теории сложности. Показано, что техноэволюция содействовала появлению новой методологии инженерной деятельности, актуализируя повышение требований к специалистам, в частности к технико-технологическим знаниям. Освещён опыт Бостонского Музея науки и инноваций касательно привлечения молодёжи, работников образования и взрослого населения к ознакомлению с культурным и профессиональным наследием, а также современными достижениями в науке, технике и технологии.