Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Особливості довільної регуляції молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мамічева, О. В.
dc.contributor.author Апухтіна, В. В.
dc.date.accessioned 2020-04-27T07:30:38Z
dc.date.available 2020-04-27T07:30:38Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Мамічева, О. В. Особливості довільної регуляції молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення / О. В. Мамічева, В. В. Апухтіна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. – Вип. 38. – С. 180-186. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28309
dc.description.abstract У статті розглянуто керівні функції програмування, регуляції та контролю, їх особливості у дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Результати дослідження полягають у встановлені компонентів та критеріїв розвитку функцій програмування, регуляції та контролю у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення, науковому обґрунтуванні, вдосконалені та апробації комплексної методики діагностики функцій довільної регуляції діяльності у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. За матеріалами дослідження виявлено 4 групи дітей, розподілені за переважним видом виявлення недоліків регулюючих функцій: нормативне виконання, з переважним недорозвитком регулюючої функції, з переважанням труднощів планування, з недоліками програмування, регуляції та контролю. ua
dc.description.abstract В статье рассмотрены управляющие функции программирования, регуляции и контроля, их особенности у детей с тяжелыми нарушениями речи. Установлены компоненты и критерии развития функций программирования, регуляции и контроля у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи, научно обоснована, усовершенствованна и апробирована комплексная методика диагностики функций произвольной регуляции деятельности у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи. По материалам исследования выявлено 4 группы детей, распределенные по преобладающим видом выявления недостатков регулирующих функций: нормативное выполнения, с преимущественным недоразвитием регулирующей функции, с преобладанием труда планирования, с недостатками программирования, регуляции и контроля. ua
dc.description.abstract The functions of programming, regulation, and control go a long way in development in ontogenesis, and the nature of the interaction of brain structures changes at different age stages. Their influence is directly related to the maturation of the frontal parts of the cortex and the pathways. The age of primary school childhood is described as the period when devide occurs, reflecting the growing specialization of the frontal sections and the strengthening of their role in the implementation of mental functions. Aim of the article is to expose an experimental research on peculiarities of programming, regulation and control functions in early school-age children with severe speech impairment. Scientific novelty of the research results consists of the established components and criteria of development of programming, regulation and control functions in early school-age children with severe speech impairment; scientific substantiation, improvement and approbation of a comprehensive diagnostic technique of voluntary regulation of activity in early school-age children with severe speech impairment. The components of programming, regulation, and control of activities were identified and described, and their relative independence from each other was shown. The diagnostic complex, including 9 neuropsychological tests, was developed. According to the research, 4 groups of children were identified, which were distributed according to the prevailing type of deficiencies of regulatory functions: normative execution, with prevailing difficulties of the regulatory function, with the predominant difficulty of planning, with the difficulty of programming, regulation and control. The results of the study can be used to diagnose the causes of school difficulties for early school-age children with severe speech impairment and within the framework of an individual approach to learning, allowing for the formulate recommendations for correction. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject довільна регуляція діяльності ua
dc.subject керівні функції ua
dc.subject діти молодшого шкільного віку ua
dc.subject порушення мовлення ua
dc.subject лобні долі ua
dc.subject труднощі у навчанні ua
dc.subject произвольная регуляция деятельности ua
dc.subject управляющие функции ua
dc.subject дети младшего школьного возраста ua
dc.subject нарушение речи ua
dc.subject лобные доли ua
dc.subject трудности в обучении ua
dc.subject voluntary regulation of activity ua
dc.subject executive functions ua
dc.subject early school-age children ua
dc.subject speech impairment ua
dc.subject frontal lobes ua
dc.subject learning difficulties ua
dc.subject.classification 376-053.5-056.264 ua
dc.title Особливості довільної регуляції молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу