Актуальність педагогічної діяльності учителя фізичної культури зумовлена значними змінами в сучасному суспільстві. Нове соціальне, економічне, а особливо інформаційне середовище висуває нові вимоги до особистості вчителя, який уже не може бути звичайним ретранслятором знань, умінь і навичок, а є активним і творчим посередником між учнем та його можливостями, між особистістю й перспективою її реалізації в багатовимірному світі. Мета будь-якої педагогічної освіти полягає в набутті професійних компетентностей, вершиною яких є досягнення педагогічної майстерності. Мистецтво бути вчителем фізичної культури дуже складне і багатогранне. У своїй професійній діяльності йому потрібно бути готовим до розв’язання складних педагогічних задач, знаходити вихід з будь-яких ситуацій, володіти професійною компетентністю, педагогічною майстерністю.
Актуальность педагогической деятельности учителя физической культуры обусловлена значительными изменениями в современном обществе. Новая социальная, экономическая, особенно информационная среда выдвигает новые требования к личности учителя, который уже не может быть обычным ретранслятором знаний, умений и навыков, а является активным и творческим посредником между учеником и его возможностями, между личностью и перспективой ее реализации в многомерном мире. Цель педагогического образования заключается в приобретении профессиональных компетенций, вершиной которых является достижение педагогического мастерства. Искусство быть учителем физической культуры очень сложное и многогранное. В своей профессиональной деятельности ему нужно быть готовым к решению сложных педагогических задач, находить выход из любых ситуаций, обладать профессиональной компетентностью, педагогическим мастерством.
Pedagogical activities of physical education teachers are now being prioritized as a result of fundamental changes in a modern society. A new social, economic and especially information environment puts new demands on the personality of the teacher, who can no longer be a mere transmitter of knowledge and becomes an active and creative mediator between the learner and his/her capabilities, between the individual and the prospect of his/her self-realization in a multi-dimensional world. Any pedagogical education implies acquiring professional competencies, which together form pedagogical skills. Indeed, pedagogical skills are the core of the teacher’s professional activities, directed precisely at the comprehensive development of the personality, mediated by the teacher’s example and efforts, which reveals the subject-subject interaction during the educational process. The specificity of professional training for future physical education teachers dwells on humanistic philosophy and a hierarchy of values, based on the comprehensive development of the personality. Such specificity lies in the awareness of goals and educational prospects of the teacher’s personality and his/her future pupils, namely acquiring knowledge, skills and abilities for physical and intellectual self-improvement, cultural dialogue and integration into a multi-vector information environment. It must be noted that educational and professional activities in the field of physical education contain some adverse factors for the participants in such activities and are associated with high levels of mental tension, stress, responsibility and other factors that put particular demands on physical education teachers. However, society needs a creative and competent educator able to realize his/her potential in the modern system of education. The art of being a physical education teacher is very complex and multi-faceted. It is important to be ready to solve complex pedagogical tasks, solve any situations and have professional competency and pedagogical skills.