Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Художньо-аксіологічна культура вчителя мистецтва як предмет дослідження

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ху Тінтін
dc.date.accessioned 2020-03-23T09:54:51Z
dc.date.available 2020-03-23T09:54:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Ху Тінтін. Художньо-аксіологічна культура вчителя мистецтва як предмет дослідження / Ху Тінтін // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 27. - С. 106-111. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/27695
dc.description.abstract У статті розглянуто проблему художньо-аксіологічної культури вчителя музичного мистецтва, визначено її сутність, зміст, структурні компоненти. Доведено, що художньо-аксіологічна культура вчителя мистецтва є особистісним інтегративним утворенням, що характеризується високим рівнем професійної майстерності на основі глибоко вмотивованого ціннісного ставлення до мистецтва та педагогічної діяльності. Для художньо-аксіологічної культури вчителя мистецтва притаманним є наявність активної позиції щодо критичного осмислення, відбору художніх цінностей та їх трансляції в середовищі учнівської молоді. Структура художньо-аксіологічної культури вчителя музичного мистецтва включає мотиваційно-пізнавальний, аналітико-аргументувальний, інтерпретаційно-творчий, комунікативно-трансляційний, рефлексивно-результативний компоненти. ua
dc.description.abstract The relevance of the study motivated by the social importance of the artistic and axiological culture of the teacher in the artistic development of the students, the formation of which is an important factor in the renewal of music and pedagogical education. The analysis of recent studies shows that the problem of axiological orientation of future teacher's professional training has received some consideration. The works of contemporary authors investigate the aesthetic dimensions of the value attitude to art, the relationship between the value orientations of the individual and his humanistic potential, the influence of the axiological direction of learning on his creative activation. At the same time, the problem of the artistic-axiological culture of the art teacher as a component of his professional competence has not found scientific consideration. The purpose of the article is to determine the essence, content, structure of the art-axiological culture of the art teacher. Research methods included a critical comprehension of the scientific literature; comparison; structuring; modeling; theoretical analysis and generalization of conclusions. Presenting main material. The artistic and axiological culture of the art teacher is a personal integrative education characterized by a high level of professional skill based on a deeply motivated value attitude to art and pedagogical activity. The structure of the artistic and axiological culture of a teacher of music art includes a number of components. The motivational and cognitive component of artistic and axiological culture orients the teacher to evaluate attitudes toward the depicted, expressed, and reproduced in artistic images. Knowing the work of art, its figurative essence, the teacher at the same time gives them a certain interpretation. At the same time, aesthetic landmarks perceived as an organic component of pedagogical activity. The analytic and argumentative component characterizes the teacher's ability to grasp deeply the artistic content and form of the works of art, the reasoned awareness and clarification of his artistic position. It is important for the teacher to understand the purpose of analytical analysis of the work as a means of ensuring the aesthetic experience of children. The interpretive-creative component focused on the teacher's identification of his evaluative attitude in the process of interpretation of a work of art. The task of the interpreter-teacher is to not only deeply understand and disclose the concept of the composer, but also to reproduce in performance his own attitude towards music. The reflexive-effective component directs the evaluative consciousness of the music art teacher to self-observation, to censorship of his own artistic and pedagogical activity. The action of this component permeates the various facets of professional activity – both perception, imagination, and creativity. The novelty, originality of the presented material is to determine the essence, content and structure of artistic and axiological culture as a necessary component of the professional training of a teacher of music art. The significance of the research results is to outline the ways of further development of the theory and practice of art education of future teachers. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject учитель музичного мистецтва ua
dc.subject художньо-аксіологічна культура ua
dc.subject педагогічна діяльність ua
dc.subject music teacher ua
dc.subject artistic and axiological culture ua
dc.subject artistic activity ua
dc.subject pedagogical activity ua
dc.subject.classification 37.011.3 - 051: 7 [: 124. 5 - 047. 37 ua
dc.title Художньо-аксіологічна культура вчителя мистецтва як предмет дослідження ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу