DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 3К(110) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26796
Title: Науковий тезаурус формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх магістрів фізичної культури і спорту у вищій школі
Authors: Денисова, Л. В.
Дутчак, М. В.
Усиченко, В. В.
Keywords: компетентність
інформаційно-комунікаційна компетентність
науковий тезаурус
магістр фізичної культури і спорту
компетентность
информационно-коммуникационная компетентность
научный тезаурус
магистр физической культуры и спорта
competence
information and communication competence
scientific thesaurus
master in physical education and sport
Issue Date: 2019
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Денисова, Л. В. Науковий тезаурус формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх магістрів фізичної культури і спорту у вищій школі / Л. В. Денисова, М. В. Дутчак, В. В. Усиченко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2019. - Вип. 3К (110). - С. 174-177.
Abstract: У статті здійснено аналіз наукових праць вітчизняних та зарубіжних дослідників, які були присвячені формуванню професійних компетентностей, у тому числі інформаційно-комунікаційної компетентності. Представлено дефініції поняття «інформаційно-комунікаційна компетентність». На основі теоретичного аналізу базових понять дослідження сформовано і уточнено визначення поняття «інформаційно-коммунікаційна компетентність» для формування наукового тезаурусу інформаційної складової професійної підготовки магістрів фізичної культури і спорту в контексті компетентнісно орієнтованої вищої освіти. Визначено компетентності, які мають бути сформовані у магістрів фізичної культури і спорту під час опанування ними навчальної дисципліни «Інформаційні технології у науковій діяльності з фізичної культури і спорту», які тісно пов’язані з інформаційно-комунікаційною компетентністю, що дає можливість ефективно вирішувати завдання професійної та наукової діяльності фахівців з фізичної культури і спорту.
В статье проведен анализ научных работ отечественных и зарубежных исследователей, посвященных формированию профессиональных компетентностей, в том числе информационно-коммуникационной компетентности. Представлены дефиниции понятия «информационно-коммуникационная компетентность». На основе теоретического анализа базовых понятий исследования сформировано и уточнено определение понятия «информационно-коммуникационная компетентность» для формирования научного тезауруса информационной составляющей профессиональной подготовки магистров по физической культуре и спорту в контексте компетентностно ориентированного высшего образования. Определены компетентности, которые должны быть сформированы у магистров по физической культуре и спорту в процессе овладения ими учебной дисциплины «Информационные технологии в научной деятельности по физической культуре и спорту», которые тесно связаны с информационно-коммуникационной компетентностью, что позволяет эффективно решать задачи профессиональной и научной деятельности специалистов по физической культуре и спорту.
The article analyzes the scientific works of domestic and foreign researchers, which were devoted to the professional competencies formation, including information and communication competence. The definitions of "information and communication competence" are presented. The authors formulated and specified the definition of "information and communication competence" for the scientific thesaurus information component formation of masters in physical education and sports professional training in the context of competence-oriented higher education on the basis of theoretical analysis. The analysis of different approaches of the above concept interpretation allowed to determine the information and communication competence as a dynamic construct based on the combination of theoretical knowledge and practical skills (IT competencies) and reflects the individual readiness to acquisition the new information technologies, provides free orientation in the information space, effective implementation the tasks in the scientific and professional activity with of modern information and communication technologies use. The competencies to be formed by physical culture and sport masters during their mastering of the discipline "Information technologies in scientific activity in physical culture and sports" are defined. Among them: general - the ability to search, process and analyze information from different sources; ability to work in an international context; the ability to realize the communicative intentions of professional orientation in a foreign language environment; professional - the ability to understand scientific theories and concepts, the use of modern methods and technologies necessary for solving certain problems in the field of physical culture and sports. It is confirmed that formation in the masters professional training process the indicated competences is closely connected with information and communication competence, which makes it possible to effectively solve problems of physical culture and sports specialist professional and scientific activity.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/26796
Appears in Collections:Випуск 3К(110)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Denysova_Dutchak_Usychenko.pdf118.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.