DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2009 рік » № 1-2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2579
Title: Соціальна етика: предмет, завдання, методологія
Authors: Щириця, Т.
Keywords: соціальна етика
інформаційне суспільство
освіта
social ethics
informational society
education
Issue Date: 2009
Publisher: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова
Citation: Щириця Т. Соціальна етика: предмет, завдання, методологія / Т. Щириця // Філософія освіти: наук. часопис. - 2009. № 1-2(8)/Ін-т вищої освіти АПН України, Нац пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Укр. академія політ. наук. - К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. - С. 108-117
Abstract: У статті актуалізується проблемне поле соціальної етики, обумовлене подвійною модернізацією суспільних відносин, пов'язаною з формуванням інформаційного суспільства, і філософсь­ко-моральних рефлексій щодо нового соціального порядку, засадниченого етич¬ ними цінностями і нормами, що функціонує через соціальні інституції як форми їхнього втілення. При цьому виокремлюється освіта як соціальна система і надаються рекомендації щодо формування в процесі академічного навчання здатностей до дискурсивних практик у сенсі етизації міжлюдських взаємин.
The problem field of social ethics is analyzed in the paper. The author emphasizes that it is determined by the double modernization of social relations, which is connected with becoming of the informational society, philosophical and moral reflections concerning the new social order. It is based on the ethic norms and values, and functions through the social institutes as a form of its embodiment. At the same time the education as a social system is marked out. The author recommends formation of the student abilities to discursive practices in the terms of ethization of interhuman relations.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2579
Appears in Collections:№ 1-2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shchurytsia.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.