Проаналізовано теоретичні та практичні надбання вітчизняних та зарубіжних науковців з проблеми
дослідження, виокремлено основні техніки арт-терапії, які можуть застосовуватись в освітньому середовищі
при роботі зі старшими підлітками. Доведено, що емоційний інтелект можна розвивати через вербальне та
невербальне спілкування, відповідно підібравши техніки арт-терапії та розробивши програму щодо їх
застосування в освітньому просторі. Практичний концепт розкривається завдяки використанню
педагогічного потенціалу арт-терапевтичного комплексу методів, його застосуванню в навчальному процесі
під час опановування підлітками музичним мистецтвом на уроках музики в загальноосвітній школі. Це
дозволяє досягти мети, що полягає у розвитку емоційного інтелекту старших підлітків засобами арт-терапії
в умовах навчання в закладах загальної середньої освіти. У висновках зазначається, що розвитку емоційного
інтелекту у підлітків найкраще сприяють техніки мовної креативності, танцювально-рухової терапії,
ізотерапії в поєднанні з доцільно підібраним музичним матеріалом.
The article considers ways of development of emotional intelligence of senior teenagers in conditions of
studying in institutions of general secondary education. The theoretical and practical achievements of
domestic and foreign scientists on the research problem are analyzed, the basic techniques of art therapy,
which can be applied in the educational environment when working with older teens, are outlined.
The graduate of the institution of general secondary education is not enough to have a high level of
knowledge on various subjects for the further successful life - you need to be able to apply the acquired skills
in different situations. This can greatly contribute to the high level of emotional intelligence that develops
best in older adolescents.
It is proved that emotional intelligence can be developed through verbal and nonverbal communication,
accordingly selecting the techniques of art therapy and developing a program for their application in the
educational space.
The article suggests that emotional intelligence is developing through music the best. That is why it is
possible to achieve a high level of development of the above-mentioned phenomenon in the senior teenagers
at art lessons. The author proposes to conduct integrated lessons, which will allow to implement an
intermodal approach in the conditions of studying in institutions of general secondary education.
The practical concept is being revealed due to implementing the pedagogical potential of art-therapeutic
methods variety, as well as its implementation within the comprehensive school teaching process when
teenagers grasp the musical mastery skills. This allows to achieve the goal of developing the emotional
intelligence of older adolescents by means of art therapy in the conditions of study in institutions of general
secondary education.
The article states that new approaches to the development of emotional intelligence of senior adolescents
are based on the material of their experience of musical perception. It is proved that the emotional
intelligence is most likely to be solved through a combination of different forms of art within the framework of the intermodal approach. The author searches for new methods of combining various forms of arts and
techniques of art therapy those are effective in achieving the goal.
The article states that it is best to promote the development of emotional intelligence in adolescents’
language creativity techniques, dance-motor therapy, pattern therapy in conjunction with appropriately
selected musical material.