Неодмінною характеристикою реформаційних процесів в сучасній освіті є зростання
вимог до рівня і якості освіти, її переорієнтування на безперервність, обов’язковою умовою
якого є здатність людини до самоосвіти. Це стає можливим лише, якщо у структурі
особистості наявна відповідна мотивація. Формування позитивної мотивів навчальної
діяльності в учнів – одна з центральних проблем сучасної освіти загалі та трудового навчання
зокрема. Вчителю трудового навчання важливо визначити, як через навчальну діяльність
впливати на формування мотивації учнів. Вивчення мотивів та мотивації навчальної діяльності є центральною проблемою
дидактики і педагогічної психології. Розв’язання проблем, пов’язаних із пошуками прийомів
підвищення мотивації навчальної діяльності є важливим в умовах сучасної технологічної
освіти.
Одним із засобів формування мотивів навчальної діяльності учнів на уроках трудового
навчання є використання інформаційно-комунікативних технологій, таких як – веб-квест та
мультимедіа на основі педагогічного дизайну. Обґрунтовано особливості використання
технології веб-квест з метою підвищення мотивації учнів на уроках трудового навчання при
вивченні технології приготування їжі. Проаналізовано можливості педагогічного дизайну при
проектуванні мультимедійного уроку, а також обґрунтовано особливості проектування
мультимедійного уроку технології.
Доведено, що завдяки реалізації веб-квесту та мультимедіа на уроках трудового навчання
в учнів посилилася активність, прагнення до пізнання та трудової активності, здійснення
самостійної пізнавальної діяльності. Використання мультимедійних технологій на уроках
трудового навчання дає змогу збільшити обсяг засвоєної інформації, активізувати роботу під
час навчання, підвищити інтенсивність, забезпечити методичний супровід самостійної
роботи тих, хто навчається. За результатами дослідження можна констатувати посилення
спрямованості учнів на саморозвиток та зміни у ставленні учнів до комп’ютера, що почав
використовуватись ними в якості досконалого технічного засобу для здійснення пошукової,
пізнавальної та творчої діяльності та саморозвитку.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо у наступності застосування
інформаційно-комунікативних технологій з метою формування мотивів навчальної діяльності
в основній, старшій та профільній школі, професійному навчанні та в позашкільній діяльності з
трудового навчання та технологій.
An indispensable characteristic of the reform processes in modern education is the growing
demand for the level and quality of education, its reorientation to continuity, the mandatory condition
of which is the ability of a person to self-education. This becomes possible only if there is an
appropriate motivation in the structure of the person. Formation of positive motives of educational
activity in students is one of the central problems of modern education of the general and labor
education in particular. It is important for the teacher to work out how to influence the formation of
student motivation through learning activities.
The study of motives and motivation of educational activities is a central problem of didactics
and pedagogical psychology. Solving the problems related to the search for methods of increasing the
motivation of educational activities is important in the context of modern technological education.
One of the means for forming the motives of students’ learning activities at the lessons of labor
education is the use of information and communication technologies such as web quest and multimedia
based on pedagogical design. The peculiarities of using Web quest technology in order to increase
students’ motivation at the lessons of labor training in studying the technology of cooking are substantiated. The possibilities of pedagogical design during the design of a multimedia lesson are
analyzed, and the features of the design of a multimedia technology lesson are grounded.
It is proved that due to the implementation of the web-quest and multimedia in the lessons of
labor training in students, activity, the desire for knowledge and work activity, and the implementation
of independent cognitive activity have intensified. The use of multimedia technologies in the lessons of
labor education enables to increase the volume of the acquired information, to activate the work during
the training, to increase the intensity, to provide methodical support for the independent work of those
studying. According to the results of the study, it can be noted that the student’s focus on selfdevelopment
and changes in the attitude of students towards the computer, which began to be used as
the perfect technical means for search, cognitive and creative activity and self-development.
Prospects for further research are seen in the continuity of the use of information and
communication technologies in order to form the motives of educational activities in the basic, senior
and profile schools, vocational training and out-of-school labor training and technology.