DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 139 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24383
Title: Проблеми гуманізації технологічної освіти
Other Titles: Problems of technological education humanization
Authors: Кулик, Є. В.
Кондор, М. Ю.
Keywords: методологія
технологічна освіта
гуманізація
ергономіка
methodology
technological education
humanization
ergonomics
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Кулик, Є. В. Проблеми гуманізації технологічної освіти / Є. В. Кулик, М. Ю. Кондор // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 135-142.
Abstract: Розкрито проблеми гуманізації технологічної освіти. Розкрито сучасні методологічні підходи до професійної підготовки майбутніх учителів технологій. Наведені причини сучасного кризового стану технологічної освіти. Показані шляхи подолання кризового стану технологічної підготовки молоді. Доведено, що за рахунок впровадження в зміст підготовки вчителів технологій знань з таких предметів як ергономіка, дизайн, культура (виробництва, споживання, утилізації, експлуатації і т.п.) частково можна розв’язати проблему гуманізації технологічної освіти. Показано, що ергономіка покликана заповнити відсутню ланку у міждисциплінарних дослідження людини про працю. Серед перших завдань розв’язку даної проблеми виділено проблему аналізу предмету, структури та основних завдань ергономіки стосовно підготовки майбутніх вчителів технологій. Розкрито авторське розуміння проблеми предмету, структури та основних завдань ергономіки в контексті технологічної підготовки молоді.
The problems of technological education humanization are revealed. The modern methodological approaches to the professional training of future technology teachers are disclosed. There are given causes of the current crisis state of technological education. There are shown ways of overcoming the crisis state of the youth’ technological training. It has been proved that due to implementing of knowledge technologies from such subjects as ergonomics, design, culture (production, consumption, exploitation, recycling, etc.) into the content of teacher training, it is partially possible to solve the problem of the technological education humanization. It is shown that ergonomics should overlap the missing link in the interdisciplinary human studies on labor. Among the priority tasks for solving this problem is the issue of analyzing the subject, structure and basic tasks of ergonomics in accordance with the training of future technology teachers. It is revealed the author’s understanding of the problem of the subject, structure and basic tasks of ergonomics in the context of technological training for youth.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24383
Appears in Collections:Випуск 139

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kulyk.pdf372.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.