DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 139 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24378
Title: Формування графічних компетенцій фахівців морського транспорту з використанням комп’ютерних програм
Other Titles: Graphic competences formation of sea transport professionals with the use of computer programs
Authors: Знамеровська, Н. П.
Васильченко, Г. Ю.
Татарінцева, Ю. Г.
Keywords: графічна підготовка
методика викладання
комп’ютерні технології
морські заклади освіти
graphic preparation
teaching methods
computer technologies
marine educational institutions
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Знамеровська, Н. П. Формування графічних компетенцій фахівців морського транспорту з використанням комп’ютерних програм / Н. П. Знамеровська, Г. Ю. Васильченко, Ю. Г. Татарінцева // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 84-96.
Abstract: Аналізується процес впровадження інноваційних технологій у навчальний процес підготовки інженерів морського профілю, а саме: комп’ютеризацію навчання, що має значний вплив на всі компоненти сучасної освітньої системи (мета, завдання, зміст, методи, технологію) і нагальну необхідність їхнього корегування. Досліджуються питання впровадження комп’ютерних технологій у вивчення нарисної геометрії та інженерної графіки. При аналізі виявляються проблеми, що виникають при цьому, а також відбувається пошук можливих шляхів їх розв’язання. Проведено аналіз досліджень в області методики викладання графічних дисциплін і передового досвіду застосування комп’ютерних технологій у навчальному процесі. Зроблено висновки про необхідність корегування змісту курсу “Нарисна геометрія та інженерна графіка” з урахуванням сучасного напрямку проектування – геометричне моделювання, розробки інтегрованого курсу нарисної геометрії, інженерної й комп’ютерної графіки і єдиних методичних підходів до використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі морських закладів освіти, з урахуванням потреб блоку загальнопрофесійних дисциплін з забезпеченням міждисциплінарних зв’язків між ними, реалізації компетентністного підходу та вимог роботодавців.
The article is focused on the analysis the introduction process of the innovative technologies in the educational process of marine engineers training. The author defines the main characteristic of this process. It is the computerization of education. It has a significant impact on all components of the modern educational system (goal, objectives, content, methods, technologies) and the urgent necessity to correct them. The author researches the issues of the computer technologies introduction in the learning of descriptive geometry and engineering graphics. The analysis revealed problems that arise in this case. And also the author suggests possible ways of their solution. It is carried out the researches analysis in the field of methods for teaching graphic disciplines and best practices in the use of computer technology in the educational process. The author makes conclusions about the need to correct the content of course “Descriptive geometry and engineering graphics" considering the modern design direction – geometric modeling. It was developed an integrated course of descriptive geometry, engineering and computer graphics and consistent methodological approaches to the use of computer technologies in the educational process of marine educational institutions, considering necessity of the general professional disciplines block for ensuring interdisciplinary connections between them, implementation of the competency approach and the requirements of employers. To ensure the transition to full computerization, it is necessary to prepare in advance sufficient methodological and logistical support for the educational process, to retrain the faculty staff, to optimize the structure of the academic disciplines, to make appropriate changes in the curricula, the general and basic programs of specialties. In this regard, it is necessary to identify and detail research the problems that arise during the total computerization of the educational process. Based on the analysis, the author suggests: – to correct the content of the course “Descriptive Geometry and Engineering Graphics”, considering the current design trends – geometric modeling and employers` requirements for the competence of modern marine engineers. – to develop an integrated course “Descriptive Geometry and Engineering Graphics”, based on the integrated use of traditional and computer educational technology in teaching graphic disciplines; – to develop consistent methodological approaches to the use of computer technology in the educational process, which are used in the learning of general professional disciplines block in view of relations between them.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24378
Appears in Collections:Випуск 139

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Znamerovska.pdf516.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.