Аналізується процес впровадження інноваційних технологій у навчальний процес
підготовки інженерів морського профілю, а саме: комп’ютеризацію навчання, що має значний
вплив на всі компоненти сучасної освітньої системи (мета, завдання, зміст, методи,
технологію) і нагальну необхідність їхнього корегування. Досліджуються питання
впровадження комп’ютерних технологій у вивчення нарисної геометрії та інженерної графіки.
При аналізі виявляються проблеми, що виникають при цьому, а також відбувається пошук
можливих шляхів їх розв’язання. Проведено аналіз досліджень в області методики викладання
графічних дисциплін і передового досвіду застосування комп’ютерних технологій у навчальному
процесі. Зроблено висновки про необхідність корегування змісту курсу “Нарисна геометрія та
інженерна графіка” з урахуванням сучасного напрямку проектування – геометричне
моделювання, розробки інтегрованого курсу нарисної геометрії, інженерної й комп’ютерної
графіки і єдиних методичних підходів до використання комп’ютерних технологій у
навчальному процесі морських закладів освіти, з урахуванням потреб блоку
загальнопрофесійних дисциплін з забезпеченням міждисциплінарних зв’язків між ними,
реалізації компетентністного підходу та вимог роботодавців.
The article is focused on the analysis the introduction process of the innovative technologies in
the educational process of marine engineers training. The author defines the main characteristic of this
process. It is the computerization of education. It has a significant impact on all components of the
modern educational system (goal, objectives, content, methods, technologies) and the urgent necessity
to correct them.
The author researches the issues of the computer technologies introduction in the learning of
descriptive geometry and engineering graphics. The analysis revealed problems that arise in this case.
And also the author suggests possible ways of their solution.
It is carried out the researches analysis in the field of methods for teaching graphic disciplines
and best practices in the use of computer technology in the educational process. The author makes
conclusions about the need to correct the content of course “Descriptive geometry and engineering
graphics" considering the modern design direction – geometric modeling. It was developed an
integrated course of descriptive geometry, engineering and computer graphics and consistent
methodological approaches to the use of computer technologies in the educational process of marine
educational institutions, considering necessity of the general professional disciplines block for
ensuring interdisciplinary connections between them, implementation of the competency approach and
the requirements of employers.
To ensure the transition to full computerization, it is necessary to prepare in advance sufficient
methodological and logistical support for the educational process, to retrain the faculty staff, to
optimize the structure of the academic disciplines, to make appropriate changes in the curricula, the
general and basic programs of specialties.
In this regard, it is necessary to identify and detail research the problems that arise during the
total computerization of the educational process.
Based on the analysis, the author suggests:
– to correct the content of the course “Descriptive Geometry and Engineering Graphics”,
considering the current design trends – geometric modeling and employers` requirements for the
competence of modern marine engineers.
– to develop an integrated course “Descriptive Geometry and Engineering Graphics”, based on
the integrated use of traditional and computer educational technology in teaching graphic disciplines;
– to develop consistent methodological approaches to the use of computer technology in the
educational process, which are used in the learning of general professional disciplines block in view of
relations between them.