DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2005 рік » № 2 »
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2435
Title: | Інтерпретація історії в українській філософсько-освітній думці ХІХ століття |
Authors: | Мельник, А. |
Keywords: | інтерпретація історії українська філософсько-освітня думка interpretation of history ukrainian philosophical and educational thought |
Issue Date: | 2005 |
Publisher: | Видавництво "Майстер-клас" |
Citation: | Мельник А. Інтерпретація історії в українській філософсько-освітній думці ХІХ століття / А. Мельник // Філософія освіти. - Київ: Майстер-клас, 2005, №2. - С. 152-161 |
Abstract: | Інтерпретація змісту грецького поняття «істо
рія» в українській філософській традиції мало вивче на. У статті розглядаються основні тлумачення історії в українській освітньо філософській думці ХІХ го ст. Автор показує, що з другої половини ХІХ го
ст. в українській філософії історія починає розумі тися як філософія історії та як синтез геополітич них, економічних, етнографічних, культурологічних та інших знань про життєдіяльність націй, що ство рюється згідно з певними філософськими настановами. Interpretation of Greek notion «history» in the Ukrainian philosophical tradition is not adequately explored. The article presents the basic interpreta tions of history in the XIX th century Ukrainian philosophical and educational thought. It is stated that since second half of the XIX th century Ukrainian Philosophy has been considering history both as Philosophy of History and a synthesis of geopolitical, economic, ethnographic, cultural and other knowl edge about other nations’ life. Such approach has its philosophical grounds. But other views on history (progressist, regressist and organicist) were under ques tion. |
URI: | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2435 |
Appears in Collections: | № 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Melnik.pdf | 1.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.