DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет психології » Наукові праці Факультету психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24345
Title: Language of Communication as an Important Condition for the Development of National Identity During Ukrainian Students
Other Titles: Мова спілкування як умова розвитку національної ідентичності студентської молоді
Authors: Spivak, Lyubov
Kovalenko, Olena
Співак, Любов Миколаївна
Коваленко, Олена
Keywords: national identitity
personality
development
language of communication
students
національна самосвідомість
особистість
розвиток
мова спілкування
студентська молодь
национальное самосознание
личность
развитие
язык общения
студенческая молодежь
Issue Date: 2018
Citation: Spivak, L. Language of Communication as an Important Condition for the Development of National Identity During Ukrainian Students / L. Spivak, O. Kovalenko // PSYCHOLINGUISTICS. - 2018. - 24(1). - Pp. 304-319.
Abstract: The article is dedicated to such an important condition for the development of the national identity of Ukraine higher educational institution students as the language of their communication. The author’s understanding of the psychological nature of the phenomenon of “national identity” is presented which consists of understanding and evaluating by the personality one’s own nationality. Personality’s national identity is the result of the awareness of its own affiliation with a certain nation and its emotional evaluation of this membership. The students’ age is sensitive to the development of personality national identity. The main psychological positions of scientists about the conditions of development of national identity, in particular the language of communication, are presented. O. Potebni and D. Ovsyaniko-Kulikovsky works dedicated to the importance of the language of communication in the development of the national identity of Ukrainians are presented. The language of communication of Ukrainian students with significant others (relatives, friends, peers) is empirically determined and their types of national identity are determined. It is proved that the main condition for the development of positive national identity of Ukraine higher educational institution students is their communication with other significant others by means of the national language. It is revealed that most students with a positive national identity speak just Ukrainian with their significant others, or they speak several languages – more often Ukrainian and rarely in Russian and English. The prospects for further research are seen in the study of the influence of other nation features on the development of the Ukrainian student’s national identity and the influence of cross cultural features of the language of communication on the student’s national identity development.
Статтю присвячено такій важливій умові розвитку національної ідентичності студентів вищих навчальних закладів України, як мова їх спілкування. Презентовано авторське розуміння психологічної сутності феномена «національна ідентичність», що полягає в усвідомленні та оцінюванні особистістю власної національної належності. Національна ідентичність особистості – результат усвідомлення нею своєї належності до певної нації та її емоційного оцінювання цієї належності. Сенситивним для розвитку національної ідентичності визначено студентський вік. Подано основні психологічні позиції вчених про умови розвитку національної ідентичності, зокрема і мову спілкування. Презентовано положення О. О. Потебні й Д. М. Овсянико-Куліковського про значення мови спілкування у розвитку національної ідентичності українців. Емпірично встановлено мову спілкування української студентської молоді зі значущими іншими (рідними, друзями, ровесниками). З’ясовано, що протягом навчання у вищому навчальному закладі від першого до четвертого курсу значно збільшується кількість студентів, які спілкуються зі значущими іншими українською мовою і зменшується кількість студентів, які застосовують для спілкування зі значущими іншими кілька мов – частіше українську і рідше російську й англійську. Емпірично визначено, що більшість респондентів мають позитивну національну ідентичність. Доведено, що основною умовою розвитку позитивної національної ідентичності українських студентів вітчизняних вищих навчальних закладів виступає їх спілкування зі значущими іншими мовою своєї нації. Зокрема виявлено, що більшість студентів із позитивною національною ідентичністю спілкуються зі значущими іншими або однією, українською мовою, або ж кількома мовами – часто українською і рідко російською та англійською. Перспективними для подальшого вивчення вважаємо питання впливу інших ознак нації на розвиток національної ідентичності української студентської молоді та кроскультурних особливостей впливу мови спілкування на розвиток національної ідентичності студентів вищих навчальних закладів.
Статья посвящена такому важному условию развития национальной идентичности украинских студентов высших учебных заведений, как язык их общения. Представлено авторское понимание психологической сущности феномена «национальная идентичность», который заключается в осознании и оценке личностью собственной национальной принадлежности. Национальная идентичность личности – результат ее осознания своей принадлежности к определенной нации и ее эмоционального оценивания этой принадлежности. Сенситивным для развития национальной идентичности определен студенческий возраст. Представлены основные психологические позиции ученых об условиях развития национальной идентичности, в том числе и языке общения. Представлены положения А. А. Потебни и Д. Н. Овсянико-Куликовского о значении языка общения в развитии национальной идентичности украинцев. Эмпирически установлено язык общения украинской студенческой молодежи со значимыми другими (родными, друзьями, сверстниками). Установлено, что на протяжении обучения в высшем учебном заведении от первого до четвертого курса значительно увеличивается количество студентов, которые общаются со значимыми другими на украинском языке и уменьшается количество студентов, применяющих для общения со значимыми другими несколько языков – чаще украинский и реже русский и английский. Эмпирически установлено, что большинство респондентов имеют положительную национальную идентичность. Доказано, что основным условием развития положительной национальной идентичности украинских студентов отечественных высших учебных заведений является их общение со значимыми другими на языке своей нации. В частности выявлено, что большинство студентов с положительной национальной идентичностью общаются со значимыми другими или на одном, украинском языке, или же несколькими языками – чаще на украинском и редко на русском и английском. Перспективными для дальнейшего изучения считаем вопросы влияния других признаков нации на развитие национальной идентичности украинской студенческой молодежи и кросскультурных особенностей влияния языка общения на развитие национальной идентичности студентов высших учебных заведений.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24345
Appears in Collections:Наукові праці Факультету психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spivak L_15.pdfстаття513.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.