DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 139 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24330
Title: Завдання, що стоять перед вчителем трудового навчання в реалізації STEM-освіти в загальноосвітніх навчальних закладах
Other Titles: Tasks faced by the teacher of labor training in the implementation of STEM-education in general education institution
Authors: Бурдун, В. В.
Keywords: STEM-освіти
STEM-центри
трудове навчання
інтеграція
STEM-education
STEM-centers
labor education
integration
Issue Date: 2018
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Бурдун, В. В. Завдання, що стоять перед вчителем трудового навчання в реалізації STEM-освіти в загальноосвітніх навчальних закладах / В. В. Бурдун // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. СXХХІХ (139). – С. 26-35.
Abstract: Стаття присвячена розгляду завдань, які стоять перед вчителем трудового навчання у STEM-орієнтованому підході до навчання, дається визначення STEM-освіти, відзначається, що залучення учнів у STEM може впливати на розвиток таких навичок: співробітництво, комунікативність, творчість, критичне мислення. Також в статті визначається, що особливою формою наскрізного STEM-навчання є інтегровані уроки і саме прикладна спрямованість предмету “Трудове навчання” дозволяє знайти безліч тем для проведення бінарних уроків і інтеграції знань з різних предметів для вирішення практичних завдань, які можуть розглядатись на уроках трудового навчання. В статті вказується, що однією з основних форм наскрізного STEM-навчання є дослідно- проектна діяльність, розглядаються актуальні напрямки роботи STEM-центрів, наголошується на тому, що саме вчителя трудового навчання повинні стати в авангарді створення та розвитку STEM-центрів, ініціювати процес оновлення матеріальної бази, розробляти та проводити заняття по декільком напрямкам роботи центру. Вони повинні постійно підвищувати власну кваліфікацію, засвоювати нові перспективні напрямки роботи, залучати учнів до дослідної і творчої діяльності.
The article is focused on the consideration of the tasks faced by the labor education teacher in the STEM-oriented approach to studying. It is noted that STEM is a direction in education, where the natural sciences component and innovative technologies are enhances in the educational program. It is also noted that involvement of students in STEM can influence the development of such skills: cooperation, communicative, creativity, critical thinking. The special form of STEM-learning is the integrated lessons. Also exactly applied orientation of the subject “Labor Studying” allows to find a variety of topics for binary lessons and integrating knowledge from different subjects to solve practical problems that can be consider in the lessons of labor education. The article states for the purpose of attraction students to practical activity, the teacher of labor education should expand the range of organizational forms, methods of teaching, ways of educational interaction and give priority to learning the material during the process of excursions, quests, competitions, festivals, hackathons, workshops, etc. For the formation and checking the subject competences, the teacher of labor education should rely on a system of integrated tasks aimed at using students the ways of educational and cognitive activities, knowledge, skills and abilities to solve certain practical tasks that can be realized in the lessons of labor education. One of the main forms of STEM-learning and one of the effective way of students competencies is pilot-project activities. It is pointed out that the actual areas of work of STEM-centers / laboratories are robotics and engineering developments; aeromodelling; rocket modeling; aerospace technology; 3D simulation; invention; chemical and biology technologies; Legioning; the basics of web design; basics of video technologies; basics of informatics and others. The article emphasizes that exactly the teacher of labor education should to be at the forefront of the establishment and development of these centers, to initiate the process of updating the material base, to develop and conduct classes in several styles of the center’s work. They should constantly improve their qualifications, learn new perspective directions of work, involve students in research and creative activities. The teacher of labor education should find interesting tasks for students that would allow them to use this equipment effectively and apply the knowledge gained on other subjects in practical activity in the lessons of labor education.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24330
Appears in Collections:Випуск 139

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Burdun.pdf398 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.