У статті розглянуто етапи підготовки майбутніх учителів до організації трудового
навчання учнів в освітньому процесі початкової школи. Вивчено й запропоновано різноманітні
форми і методи підготовки молодших школярів до трудової діяльності. Проаналізовано рівні
готовності молодших школярів до виконання завдань на уроках трудового навчання.
Готовність майбутніх учителів початкової школи до трудового навчання розуміємо як
результат підготовки студентів під час навчання у вищому педагогічному закладі, як стан
майбутнього вчителя, який оволодів системою знань продуктивних, проектних технологій.
Формування готовності майбутніх учителів початкової ланки освіти не стихійний процес, це
систематична, цілеспрямована діяльність, успіх якої неможливий без виявлення
експериментальних етапів. Нами запропоновано такі етапи: установчий, освітній, творчо-
продуктивний, процесуальний, критеріально-оцінний, результативний. Запропоновані етапи та
різноманітні форми і методи роботи позитивно вплинули на формування позитивного
ставлення до навчання, показники підготовки учнів до трудового навчання.
The article deals with the stages of preparation of future teachers for organization of labor
training of students in the educational process of elementary school. Various forms and methods of
preparation of junior pupils for work activity are studied and offered. The level of readiness of junior
schoolchildren for performing tasks at the lessons of labor training is analyzed.The readiness of future
teachers of elementary school to work education is understood as the result of preparing students for
studying at a higher educational institution as the status of a future teacher who has mastered the
knowledge system of productive, project technology. Formation of the readiness of future teachers of
the initial level of education is not an elemental process, it is a systematic, purposeful activity whose
success is impossible without identifying the experimental stages. We propose the following stages:
institutional, educational, creative-productive, procedural, criterion-evaluative, effective.During the
classes we tried: to build the content of learning and relationships with children on a humane basis; To create at the lessons the situation of success by encouraging and supporting the progress and the result
of the work of children on the learning of knowledge, the fulfillment of individual creative tasks,
independent work of choice; to implement a personal approach to constructing the content of
educational work of children according to the levels of development of their cognitive activity; to
organize group forms of cognitive activity on the basis of co-creation and cooperationThe proposed
stages and various forms and methods of work have positively influenced the formation of a positive
attitude towards learning, indicators and training for students to work training.