Стаття присвячена проблемі розвитку технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку, де в основу навчання покладено людський фактор, як основна цінність суспільства. Дослідження проблеми сталого розвитку особливо набуло активізації у 80-х роках минулого століття. Тоді ж виникли поняття про зрівноважений, збалансований, екологічний розвиток. На основі аналізу спеціальної літератури створено засади сталого розвитку та технологія їх застосування до навчального процесу з природничих та технологічних дисциплін.
Окреслені основні завдання навчання технологічної, природничої галузей та технологій у навчальних закладах освіти згідно концепції сталого розвитку. Виділені у статті поняття сталого розвитку в освіті, засади сталого розвитку в природничих та технологічних галузях, схема трансформації нового компоненту щодо сталого розвитку до навчальних планів, основні завдання навчання технологічної, природничої освіти та технологій у навчальних закладах
освіти згідно концепції сталого розвитку, принципи консервативізму та концепція
випереджаючої освіти для сталого розвитку є порівняно новими поняттями у дидактиці технологій та фізики, їх розкриття є певним внеском у розвиток методичної думки.
The article deals with the problem of natural and technological education in sustainable
development, which laid the basis of training the human factor as the core value of society. Research problems of sustainable development has become particularly intensify in the 80s of last century. Then
arose the concept of balanced, balanced, ecological development based on analysis of literature
created by the principles of sustainable development and the use of technology for teaching learning of
natural and technological disciplines. The basic task of learning technology, natural areas and
technology education in schools under the concept of sustainable development.
Normativism Principle provides the requirements for teaching subjects that have the technical
and professional knowledge and skills for lifelong learning throughout life, the creation of decent jobs
and business development. The acquired knowledge and skills to contribute to sustainable
development, education for sustainable development; education for sustainable lifestyles; promote a
culture of peace; education of global citizens.
The concept of anticipating education for sustainable development is the reorganization of the
content and methodology of training process on natural and technological disciplines for the timely
preparation of training to new conditions. It is necessary to give them the knowledge and skills can
successfully adapt to new conditions and social information environment. In addition, graduates should
be prepared for active influence on the built environment in order to preserve and further their
harmonious development.
Continuous and proactive education designed to secure the future of Ukraine. Transition
education to sustainable development leads to a new feature – the readiness of learning skills to get out
of the global crises and disasters. This can make a competent person who possessed knowledge.
Paradigm Learning technology and natural disciplines XXI century. Provides radically change the
minds of young people and for several generations form a new human values different from the way
people think of industrial and post-industrial society.