Процес євроінтеграції зумовив значні зміни в системі освіти України. Одним з важливих
питань є підготовка викладача вищої школи. У запропонованій статті проведено аналіз
підготовки майбутнього викладача, розглянуто специфіку організації підготовки магістрів;
представлено основні завдання та функції підготовки майбутніх викладачів; окреслено
поняття професійної компетентності викладачів і складові підготовки майбутнього
викладача вищої школи в рамках особистісно-орієнтованих технологій. Розглянуто освітні
складові спрямовані на формування у майбутніх викладачів умінь і навичок практичної
викладацької діяльності, розвиток методичних умінь, практичне оволодіння сучасними
методами й формами педагогічної діяльності та здатність правильно використовувати
набуті знання у викладацькій діяльності, формування професійного мислення викладача.
The process of Euro-integration has caused considerable changes in the system of education of
Ukraine. One of the important issues is the training of a future teacher of higher school. In the
introduced article analysis of the training of a future teacher is done, peculiarities of organizing the
training of master`s degree holders are considered, the main tasks and functions of training of future
teachers are introduced, the notion of a teacher`s professional competence and constituents of the
training of a future teacher in the terms of personally oriented technologies are outlined. Educational
constituents aimed at forming skills and abilities of practical teaching activity of future teachers, the
development of teaching methods mastering, the practical acquiring of modern methods and forms of
pedagogical activity and the capability to use obtained knowledge correctly in the area of teaching,
forming of a teacher`s professional thinking are considered.