У статті проаналізовано сучасний стан проблем реформування систем вищої освіти в Україні та Німеччині. Розкрито проблему відповідності навчання економічним та суспільним потребам в умовах глобалізації та євроінтеграції. Визначено основні напрями розвитку вищої школи та фінансування досліджень. Автор наголошує на необхідності співпраці науки з вищими навчальними закладами, що полягає у відкритості, а не протистоянні теорії й практики, активного вступу вузів в економічну систему. Планування подальшого розвитку та діяльності вищої школи повинно орієнтуватися на економічні, суспільні та політичні потреби,
демографічні прогнози, бюджетні умови та обмеження фінансової політики.
Виокремлено сучасні компетенції майбутніх фахівців у процесі дуального навчання, які полягають в орієнтації не лише на технічне виконання та ефективність у процесі їх навчання та підготовки, а на людський образ, за яким стоїть особистість, самостійне мислення, вирішення проблем, вміння співпрацювати, інтегрувати та мати бачення цілого. Подано практичні рекомендації щодо оновлення навчального процесу у вузі та організації
студентського самоврядування.
In the article the current problems in the system of higher education in Ukraine and Germany
have been analyzed. The problem of correspondence of education to economic and social needs in the
process of globalization and European integration has been revealed. The main trends of higher
education development and research funding have been distinguished. The author emphasizes the
importance of cooperation between science and higher educational establishments that implies
openness but not theory-practice opposition, active involvement of universities in the economic system.
Planning of further development of higher education should focus on economic, social and political
needs, demographic prognosis and the limits of monetary policy. Modern competencies of future
specialists in the process of dual education that are oriented not only on technical performance and
effectiveness but also on a personality with its critical thinking, problem-solving and teamwork skills as
well as the ability to integrate and have a vision of the whole process, have been outlined. Practical
advice has been given concerning the update of the educational process at university and the
organization of student self-government.