DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 138 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24278
Title: Поетапне впровадження тестових завдань із мовознавчих дисциплін як засобу формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів української мови і літератури
Authors: Шкавро, В. В.
Keywords: поетапне впровадження тестових завдань
тестологія
самоосвітня і фахова компетентності майбутнього вчителя української мови і літератури
тестові завдання
поэтапное внедрение тестовых заданий
тестология
самообразовательная и профессиональная компетентности будущего учителя украинского языка и литературы
тестовые задания
phased implementation of test tasks
testing
self-education and professional competence for the future teacher of the Ukrainian language and literature
test tasks
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Шкавро, В. В. Поетапне впровадження тестових завдань із мовознавчих дисциплін як засобу формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів української мови і літератури / В. В. Шкавро // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. CXХХVІІІ (138). - C. 250-258.
Abstract: У статті обґрунтовано теоретичні засади розроблення тестових завдань як засобу вимірювання навчальних досягнень студентів вишу, зазначено доцільність переходу від індивідуальних тестів до групових, основним завданням яких є вимірювання рівня інтелектуального розвитку, успішності студентів з мовознавчих дисциплін, запропоновано поетапне впровадження тестових завдань та особливості їх застосування під час оцінювання майбутніх учителів української мови і літератури, схарактеризовано кожен із етапів упровадження тестових завдань із мовознавчих дисциплін (підготовчо-пошуковий; пояснювально-ілюстративний; оцінювально-підсумковий). У розвідці запропоновано широко практикувати тестування не тільки як пріоритетну форму перевірки знань, умінь і навичок майбутніх фахівців, а й як продуктивний навчальний прийом, відпрацьовувати у студентів навички виконання тестових завдань різної форми й рівня складності, що сприяють формуванню в майбутніх учителів української мови і літератури самоосвітньої та фахової компетентностей.
В статье обоснованы теоретические основы разработки тестовых заданий как средства измерения учебных достижений студентов вуза, указано целесообразность перехода от индивидуальных тестов к групповым, основной задачей которых является измерение уровня интеллектуального развития, успешности студентов по языковедческим дисциплинам, предложено поэтапное внедрение тестовых заданий и особенности их применения при оценке будущих учителей украинского языка и литературы, охарактеризован каждый из этапов внедрения тестовых задач по языковедческим дисциплинам (подготовительно-поисковый; объяснительно-иллюстративный; оценочно-итоговый). В статье предложено широко практиковать тестирование не только как приоритетную форму проверки знаний, умений и навыков будущих специалистов, но и как продуктивный учебный прием, отрабатывать у студентов навыки выполнения тестовых заданий различной формы и уровня сложности, способствуют формированию у будущих учителей украинского языка и литературы самообразовательной и профессиональной компетентности.
The article is substantiated the theoretical principles of the development of test tasks as a means of measuring the academic achievements for students of higher education; noted the expediency transition from individual tests to groups, the main tasks of which is to measure the level of intellectual development, students progress in linguistics disciplines, the step-by-step introduction of test tasks and the peculiarities of their application under time of evaluation of future Ukrainian language and literature teachers, each stage of the implementation of test tasks from linguistic disciplines (preparatory-exploratory, explanatory-illustrative, evaluation and final) of teachers for Ukrainian language and literature, each stage of the implementation of test tasks in linguistics disciplines (preparatory-search, explanatory-illustrative, evaluation and final) are described. Samples are offeredthat will help to create a quality test bank for future teachers of the Ukrainian language and literature for using in their further professional activities. Thereis noted that it is inappropriate to consider tests as the universal instrument of pedagogical control, since in practice, the lecturers offer to combine various test tasks during the current and thematic evaluation. In the article is proposed broadly practicing testing not only as a priority form of testing knowledge, skills and abilities of future specialists, but as a productive educational tool for developing skills of performing test tasks of various forms and levels of complexity that contribute to the formation of future teachers of the Ukrainian language and literature self-education and professional competencies.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24278
Appears in Collections:Випуск 138

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shkavro.pdf539.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.