DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 132 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24276
Title: Науково-теоретична сутність активності особистості у структурі формування творчої самоактуалізації
Authors: Герц, І. І.
Keywords: творчий потенціал
творча активність творча самореалізація особистості
creative potential
creative activity
creative self-realization of personality
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Герц, І. І. Науково-теоретична сутність активності особистості у структурі формування творчої самоактуалізації / І. І. Герц // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – Вип. СXХХІІ (132). – С. 61-66.
Abstract: Розглянуто проблему науково-теоретичного взаємозв’язку декількох компонентів одного складного процесу, пов’язаного з навчанням та практичною самореалізацією особистості. У цьому процесі визначена вихідна категорія, потенційні задатки людини, як за умов забезпечення у навчальному процесі вільного неординарного вирішення різних завдань та активного творчого підходу до вирішення проблеми забезпечує ефективну самореалізацію особистості.
In this article is science and theoretical correlation of some components complex process, which is involved with a teaching and practice herself realization. In this process is a first category, potential abilities of people, which in some conditions using the freedom and different tasks in teaching process and guaranteeing activity approach to problems is provide for effective the people creative themselves realization. The article attempts to trace the scientific theoretical relationship of several components of one complicated process associated with education and practical self-realization of a person. Potential qualities of a person are the initial category and with proper maintenance them in the educational process can give an ingenious solution of different tasks and provide efficiency of self-realization of the individual. The modern concept of education assumes an active transition from mass-reproductive to individual creative approach in the organization and content of the training, so relevant is an idea of forming the subject of self-realization, which contains two interrelated components: a high level of creativity in the context of the dynamic constructive results of active learning and self-activity. Considering creativity as a category of activity we note that from the standpoint of various scientific interests (philosophy, theory of culture, education, music education etc.). Its researchers agree in the definition of the concept of freedom as a phenomenon (M. Berdyaev, I. Ermakov), finding and disclosure itself by creating of your own world, freed from the general accepted, rational needed etc. This ability to identify and retain the ambiguity of the senses of each individual, intuition, helps the individual to reveal something unknown, which is hidden behind the performance of traditional activities. The actualization of this problem is enhanced by activity of the personality in the creative process that promotes self-realization.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24276
Appears in Collections:Випуск 132

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HERTZ I. I.pdf173.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.