DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2005 рік » № 2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2427
Title: Інтеграція і поліморфізм знання у вищій освіті
Authors: Клепко, C.
Keywords: інтеграція
поліморфізм знання
вища освіта
integration
polymorphism of knowledge
higher education
Issue Date: 2005
Publisher: Видавництво "Майстер-клас"
Citation: Клепко C. Інтеграція і поліморфізм знання у вищій освіті / C. Клепко // Філософія освіти. - Київ: Майстер-клас, 2005, №2. - С. 20-35
Abstract: Мета статті — розкриття поліморфізму та інтеграції знання у ситуації кризи картезіанської схеми університетської системи освіти і доктрини спеціалізацій. Втрата довіри до ідеалістичних супер структур і метанаративів змушує вищу школу шукати нові парадигми розвитку, здійснювати інституційну реструктуризацію на основі «мистец тва і науки нових ступенів» — конструювання ефек тивних компетентностей і кваліфікацій у випускників ВНЗ. Множинність інтерпретацій інтеграції як принципу і механізму вищої освіти виявляється у формах внутріпредметної, «експансіоністської», філософської, інформатиза ційної, технологічної, особистісно зорієнтованої інтеграції знань, міждисци плінарного, трансдисциплінарного та постдисциплінарного університету і знімається розрізненням холістського, трансверсального та «естетичного» типів інтеграції знань залежно від розуміння ієрархії між «цілим», «сумою частин цілого» та «усім». Досліджується перебудова освіти та утиск інфор мації засобами візуалізації на основі естетичних закономірностей. З’ясовуються альтернативи ідеалу єдності науки, концепціям холістської псевдоінтеграції, дидактиці екстенсивної інтеграції. Процеси інтеграції концептуалізуються у голографічній моделі вищої освіти як єдності предметної (ресологічної), опорної(знаннєвої) та комунікативної хвиль освіти на основі розуміння людини як «точки перетину усіх планів буття». Філософія освіти трактується як теорія інтеграції людини зі світом, суспільством та світом знань, а практичні проблеми розробки навчальних програм і нових спеціальностей як виклик її розвитку.
To disclose knowledge polymorphism and integration under crisis condi tion of Cartesian scheme of university system of education and doctrine of spe cializations is the purpose of the article. The loss of trust to idealistic superstruc tures and meta narrative make higher school to search for a new paradigm of development, to carry out institutional re structuring on a basis of «arts and sci ences of the new degrees» such as designing effective competences and qualifi cations of the High School graduates. Plurality of integration interpretations as a principle and mechanism of Higher Education is found out in the forms of internal subject, «expansionist», philosophical, information science, techno logical, personality oriented knowledge integration, and also interdisciplinary, trans disciplinary and post disciplinary university. The distinction between holistic, transversal and «aesthetic» types of knowledge integration depending on understanding of a hierarchy between «whole», «sum of the parts of the whole» and «all» is given. The education formation and information compres sion by means of visualization on the basis of aesthetic laws are investigated. The alternatives to the ideal of science unity, holistic pseudo integration concepts, and extensive integration didactics are found out. Integration processes are con ceptualized in the holographic model of Higher Education as а unity of subject (resological), basic (knowledge) and communicative «waves of education» based on comprehension of a man as «a cross point of all plans of being». Philosophy of Education is treated as a theory of integration of a man with the world, society and «the world of knowledge», and practical problems of the edu cational programs and new specialties designe — as a challenge to its develop ment.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2427
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Klepko.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.