У статті визначено психолого-педагогічні засади формування граматичної
компетентності старшокласників з використанням методу проектів, обґрунтовано, що ефективність навчання української мови учнів основної школи залежить від урахування їхніх вікових та психологічних особливостей. Акцентовано, що оскільки в 10 класі збільшується обсяг програмового матеріалу та ускладнюється його зміст, зростають вимоги до розуміння, осмислення й запам’ятовування учнями матеріалу. Аргументовано, що вагомого значення
набувають шляхи стимуляції активного мислення в процесі навчальної діяльності, успішність якого безпосередньо пов’язана з пізнавальною активністю й самостійністю учнів, наявністю пізнавальних мотивів, використанням відповідних дидактичних засобів, спрямованих на виконання навчальних дослідницьких завдань, що вимагають пошуку пояснення й доказу закономірних зв’язків і відношень. З’ясовано, що складними процесами мислення під час навчання граматики вчитель керує через систему пізнавальних завдань, які зумовлені
структурою мовленнєвої діяльності і структурою уяви. Наголошено, що розвиток
інтелектуальних здібностей учнів, їхнього творчого мислення можливий за умови реалізації на уроках української мови проектної діяльності, що розкриває особистісний потенціал людини, сприяє визначенню її власних інтересів, цілей, можливостей і спрямовується на допомогу в подоланні соціальних, психологічних, особистісних труднощів. Доведено, що важливим засобом розвитку творчої діяльності учнів, їхніх інтелектуальних умінь у процесі навчання граматики є
застосування методу проектів.
In the article psychological-and-educational foundations of forming grammatical competencies of senior pupils by means of project-based methods implementation are defined. It is substantiated, that the effectiveness of teaching the Ukrainian language to senior school pupils depends on consideration of their age and psychological specifics. It is stressed, since the volume of the programme material at the 10th grade expands and its content gets complicated, the requirements to its understanding, comprehension and memorization would increase. It is proved, that the ways of active thinking stimulation in the process of learning activities are deemed crucial; their productivity is determined by
the pupils’ cognitive activities and autonomy, the availability of cognitive motivation and introduction of relevant didactic aids aiming at effecting educational research tasks, which presuppose the search for explanations and proofs of inherent connections and relations. It is established, that in the process of teaching grammar the teacher would direct complex processes of thinking by means of the system of cognitive tasks, which are predetermined by the structure of both speech activities and imagination. It is stressed, that the development of pupils’ intellectual abilities and their creative thinking is possible
on conditions the project activities are exercised at the lessons of the Ukrainian language, it could elicit the individual’s potential, enable determining personal interests, purposes, abilities and aimat assistance in over coming social, psychological and individual hardships. It is proved that the implementation of creative projectsis a crucial means of promoting students’ creative activities and their intellectual skills in the process of teaching grammar.