В статті висвітлено специфіку забезпечення особистісної самореалізації учнів у
підлітковому віці. Наведено результати досліджень, які свідчать про те, що необхідні знання
про щастя у підлітків є недостатньо сформованими. Визначено та теоретично обґрунтовано
педагогічні умови, необхідні для ефективного формування у підлітків уявлень про щастя як
особистісної самореалізації. Визначено та обґрунтовано критерії рівня сформованості у
підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації (афективно-мотиваційний,
ціннісно-цільовий, когнітивно-поведінковий). Розглянуто та проаналізовано показники кожного
з окреслених рівнів сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної
самореалізації. На підставі визначених критеріїв і показників виділено три рівні сформованості
у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації: високий, середній та низький.
Наведено характеристику кожного з названих критеріїв згідно з трьома рівнями
сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації.
The article is devoted to the actual problem of personal self-realization of teenagers by forming
their perceptions of happiness. The specifics of providing personal self-realization of pupils in their
teens was covered. The results of studies showing that the knowledge about happiness teenagers
formed not enough were given. The pedagogical conditions of necessary for the effective of formation
of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization were determined. Criteria for the
level of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization (affectivemotivational-
value target, cognitive-behavioral) were determined and theoretically justified. We
reviewed and analyzed the performance of each of the designated levels of formation of teenagers’
perceptions of happiness as personal self-realization. Three levels of formation of teenagers’
perceptions of happiness as personal self-realization: high, medium and low – were distinguish on the
basis of certain criteria and indicators. The characteristic of each of these criteria in accordance with
the three levels of formation at teenagers of happiness as a personal self-realization was given.