DSpace at library NPU Dragomanova » Наукові записки » Випуск 129 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24060
Title: Критерії та показники сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації
Other Titles: Criteria and indicators of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization
Authors: Уварова, Т. Ю.
Keywords: критерії
показники
сформованість
щастя
самореалізація
особистість
підліток
criteria
indices
formation
happiness
self-realization
person
teenager
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Уварова, Т. Ю. Критерії та показники сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації / Т. Ю. Уварова // Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. – Вип. СXХІХ (129). – С. 223-229.
Abstract: В статті висвітлено специфіку забезпечення особистісної самореалізації учнів у підлітковому віці. Наведено результати досліджень, які свідчать про те, що необхідні знання про щастя у підлітків є недостатньо сформованими. Визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови, необхідні для ефективного формування у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації. Визначено та обґрунтовано критерії рівня сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації (афективно-мотиваційний, ціннісно-цільовий, когнітивно-поведінковий). Розглянуто та проаналізовано показники кожного з окреслених рівнів сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації. На підставі визначених критеріїв і показників виділено три рівні сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації: високий, середній та низький. Наведено характеристику кожного з названих критеріїв згідно з трьома рівнями сформованості у підлітків уявлень про щастя як особистісної самореалізації.
The article is devoted to the actual problem of personal self-realization of teenagers by forming their perceptions of happiness. The specifics of providing personal self-realization of pupils in their teens was covered. The results of studies showing that the knowledge about happiness teenagers formed not enough were given. The pedagogical conditions of necessary for the effective of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization were determined. Criteria for the level of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization (affectivemotivational- value target, cognitive-behavioral) were determined and theoretically justified. We reviewed and analyzed the performance of each of the designated levels of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization. Three levels of formation of teenagers’ perceptions of happiness as personal self-realization: high, medium and low – were distinguish on the basis of certain criteria and indicators. The characteristic of each of these criteria in accordance with the three levels of formation at teenagers of happiness as a personal self-realization was given.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24060
Appears in Collections:Випуск 129

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uvarova.pdf483.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.