У статті розглядається актуальна проблема вивчення феномену креативності. Зокрема, досліджується взаємозв’язок креативності як конституента інтелекту та творчої діяльності як вродженої здатності особистості. У фокусі уваги перебувають визначення дефініції "креативність", мотиви творчої діяльності та пропозиції щодо розвитку власної креативності. Досліджуються також теорії самоефективності особистості та концепція послідовності, які сприяють формуванню впевненої творчої позиції людини, з’ясовуються умови успішної самоактуалізації. Особлива увага приділяється креативності як феномену вродженої творчої здатності.
В статье рассматривается актуальная проблема изучения феномена креативности. В частности, исследуется взаимосвязь креативности как конституента интеллекта и творческой деятельности как врожденной способности личности. В фокусе внимания находятся определения дефиниции "креативность", мотивы творческой деятельности и предложения по развитию собственной креативности. Исследуются также теории самоэффективности личности и концепция последовательности, которые способствуют формированию уверенной творческой позиции человека, выясняются условия его успешной самоактуализации. Особое внимание уделяется креативности как феномену врожденной творческой способности.
The article deals with the actual problem of studying the phenomenon of creativity. In particular, the interrelation of creativity as a constituent of intelligence and creative activity as an innate ability of an individual is investigated. The focus is on determining the definition of creativity, the motives of creative activity and suggestions on developing their own creativity. Theories of self-efficacy of the individual and the concept of sequence, which promote the formation of a confident creative position of a person and find out the conditions for successful self-actualization, are also studied. Particular attention is paid to creativity as a phenomenon of innate creativity.