Стаття присвячена практичному аспекту дослідження феномена “фасилітаційна компетентність учителя”.
Представлена експериментальна модель і методика її формування у студентів в освітньому просторі вищого педагогічного закладу освіти. На основі аналізу понять “компетентність” і “професійна компетентність учителя”
представлено тлумачення фасилітаційної компетентності учителя гуманітарних спеціальностей, її структурні компоненти, педагогічні умови, що забезпечують її формування у студентів – майбутніх учителів. Схарактеризовано
складові частини моделі формування фасилітаційної компетентності майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей: мета, етапи реалізації педагогічних умов, засоби реалізації педагогічних умов, компоненти фасилітаційної компетентності, критерії їх вимірювання та показники.
The article is devoted to the consideration of the practical aspects of the practical study of the phenomenon “the teacher’s
competence”. It is presented as an experimental model and methods of its formation for students in the educational space of
higher education institutions. It is based on the analysis of the concepts of “competence” and “professional competence of the
teacher”. It is presents an interpretation of the phenomenon “the competence for the teacher of humanitarian specialties”,
its structural components, pedagogical conditions, providing its formation for the students as future teachers. The structural
components of the model are characterized by formation of the competence for future teachers of humanitarian specialties: purpose,
stages of realization of pedagogical conditions, means of realization pedagogical conditions, components of competence,
criteria of their measurements and indicators.