У статті надається визначення психолого-педагогічного супроводу сімей, що виховують дітей-аутистів та охарактеризовано його етапи: підготовчий, адаптаційний та етап повного включення. Представлена роль соціального
педагога, його функції та форми соціально-педагогічної роботи з батьками у процесі психолого-педагогічного супроводу сімей, що виховують дітей з розладами аутичного спектра. Проаналізовані стадії допомоги сім’ї, яка виховує дитину-аутиста у контексті професійної мобільності як важливого компонента кваліфікаційної структури майбутнього соціального фахівця. Виявлено особливості підготовки професійно мобільних соціальних педагогів до психолого-педаго-
гічного супроводу сімей, що виховують дітей-аутистів на прикладі Американської програми TEACCH – treatment and education of autistic and related communication handicapped children (лікування і навчання дітей, що страждають на аутизм і порушеннями спілкування).
The article gives the definition of psychological and pedagogical support of the families, who bring up the autistic children, and introduced the characteristics of its stages: preparatory, adaptive and the stage of full inclusion. Social educator’s role, functions and forms of social and pedagogical work with families are also shown in a process of psychological and pedagogical support of families who bring up the children with disturbances in the autism spectrum. The stages of assistance to the families, who bring up the autistic children, are analyzed in the context of professional mobility as important component qualification structure of social sphere future specialists. The article is identified the features of preparation professionally mobile social educators to psychological and pedagogical support of the families, who bring up the autistic children, on an example of the American program TEACCH – treatment and education of autistic and related communication.