Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Ділова гра як метод формування у студентів потреби в професійній самоактуалізації

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Дергач, М. А.
dc.contributor.author Порада, О. В.
dc.date.accessioned 2019-04-02T07:30:20Z
dc.date.available 2019-04-02T07:30:20Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Дергач, М. А. Ділова гра як метод формування у студентів потреби в професійній самоактуалізації / М. А. Дергач, О. В. Порада // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 64. - С. 68-72. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23948
dc.description.abstract У статті узагальнено результати досліджень у напрямі пошуку нових форм, методів та засобів навчання майбутніх конкурентоспроможних фахівців. На думку авторів, конкурентоспроможність фахівця забезпечується поєднанням когнітивних, мотиваційних, ділових та інтеграційних якостей особистості, тобто фахівець має бути самоактуалізованою особистістю. Аналіз робіт сучасних науковців, моделей і форм навчання дозволяє зауважити, що в сучасному педагогічному процесі вищої школи має поєднуватися традиційне й інноваційне (інтерактивне) навчання. Одним із методів інтерактивного навчання є ділова гра. У статті розкрито зміст та методику проведення авторських ділових ігор "Претендент" та "Форс-мажор", які розроблено й апробовано протягом 2016–2018 рр. На основі результатів контент-аналізу доведено, що ділові ігри можуть стимулювати розвиток базових характеристик самоактуалізованої особистості, тому досить важливі в підготовці сучасного фахівця в освітніх закладах вищої школи. ua
dc.description.abstract В статье обобщаются результаты исследований, направленных на поиск новых форм, методов и способов обучения будущих конкурентоспособных специалистов. С точки зрения авторов, конкурентоспособность специалиста обеспечивается сочетанием когнитивных, мотивационных, деловых и интеграционных качеств личности, то есть специалист должен быть самоактуализированной личностью. Анализ работ современных ученых, моделей и форм обучения позволяет утверждать, что в современном педагогическом процессе высшей школы должны сочетаться традиционное и инновационное (интерактивное) обучение. Одним из методов интерактивного обучения является деловая игра. В статье раскрывается содержание и методика поведения авторских деловых игр "Претендент" и "Форс-мажор", которые разработаны и апробированы в течение 2016–18 гг. На основе результатов контент-анализа доказано, что деловые игры могут стимулировать развитие базовых характеристик самоактуализированной личности, поэтому являются очень значимыми в подготовке современного специалиста в образовательных учреждениях высшей школы. ua
dc.description.abstract The article represents generalized results of research devoted to the search of new forms, methods and tools of competitive future specialists training. It is the authors’ opinion that competitiveness of a specialist is achieved by combination of cognitive, motivation, entrepreneurial and integration al qualities of a personality, i.e. a specialist must be a self-actualizing person. The analysis of works of contemporary scholars, models and forms of instruction prompts suggestions that modern period of education advancement can be characterized by intensive search of innovations in theory and practice of professional education and training. In this framework such qualities of students as innovativeness, activeness and interactivity are becoming relevant. The authors are of the opinion that contemporary pedagogical practice in university educations hould be based on interactive training. Implementation of innovative forms of training promote formation of abilities to understand and cope with new and unusual situation among students, anticipate events and evaluate decisions results, target to the future and educe community-mindedness of students, accustom them to participate in activities of great importance. These innovative methods influence on students’ abilities to resolve at global and local levels and in general make them be self-starters. It follows that a university lecturers hould extend his / her personal educational paradigms that will benefit to head pedagogical activities to ward formation of the demand of professional self-actualization among students, it will also encourage students’ professional competency and will influence the development of their motivational, personal, business and integrative qualities. There search also represents the content and methodology of professional simulation games "Applicant" and "Force Majeure Circumstances" delivery that were drafted, developed and tested in 2016–2018. The content and methodology of the conduct of authors’ business games "The Challenger" and "Force Major", which were developed and tested during 2016–18. According to the results of content analysis, the authors testify that professional simulation games inspire development of basic features of self-actualization of personality; therefore, they are essential in the training of modern specialist in educational institutions of higher education. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject вища школа ua
dc.subject інтерактивне навчання ua
dc.subject ділова гра ua
dc.subject професійна самоактуалізація студентів ua
dc.subject высшая школа ua
dc.subject интерактивное обучение ua
dc.subject деловая игра ua
dc.subject профессиональная самоактуализация студентов ua
dc.subject higher education ua
dc.subject interactive education ua
dc.subject business simulation games ua
dc.subject professional self-actualization of students ua
dc.subject.classification 378.026/.091.33 ua
dc.title Ділова гра як метод формування у студентів потреби в професійній самоактуалізації ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу