DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи » Випуск 64 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23948
Title: Ділова гра як метод формування у студентів потреби в професійній самоактуалізації
Authors: Дергач, М. А.
Порада, О. В.
Keywords: вища школа
інтерактивне навчання
ділова гра
професійна самоактуалізація студентів
высшая школа
интерактивное обучение
деловая игра
профессиональная самоактуализация студентов
higher education
interactive education
business simulation games
professional self-actualization of students
Issue Date: 2018
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Дергач, М. А. Ділова гра як метод формування у студентів потреби в професійній самоактуалізації / М. А. Дергач, О. В. Порада // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. - Вип. 64. - С. 68-72.
Abstract: У статті узагальнено результати досліджень у напрямі пошуку нових форм, методів та засобів навчання майбутніх конкурентоспроможних фахівців. На думку авторів, конкурентоспроможність фахівця забезпечується поєднанням когнітивних, мотиваційних, ділових та інтеграційних якостей особистості, тобто фахівець має бути самоактуалізованою особистістю. Аналіз робіт сучасних науковців, моделей і форм навчання дозволяє зауважити, що в сучасному педагогічному процесі вищої школи має поєднуватися традиційне й інноваційне (інтерактивне) навчання. Одним із методів інтерактивного навчання є ділова гра. У статті розкрито зміст та методику проведення авторських ділових ігор "Претендент" та "Форс-мажор", які розроблено й апробовано протягом 2016–2018 рр. На основі результатів контент-аналізу доведено, що ділові ігри можуть стимулювати розвиток базових характеристик самоактуалізованої особистості, тому досить важливі в підготовці сучасного фахівця в освітніх закладах вищої школи.
В статье обобщаются результаты исследований, направленных на поиск новых форм, методов и способов обучения будущих конкурентоспособных специалистов. С точки зрения авторов, конкурентоспособность специалиста обеспечивается сочетанием когнитивных, мотивационных, деловых и интеграционных качеств личности, то есть специалист должен быть самоактуализированной личностью. Анализ работ современных ученых, моделей и форм обучения позволяет утверждать, что в современном педагогическом процессе высшей школы должны сочетаться традиционное и инновационное (интерактивное) обучение. Одним из методов интерактивного обучения является деловая игра. В статье раскрывается содержание и методика поведения авторских деловых игр "Претендент" и "Форс-мажор", которые разработаны и апробированы в течение 2016–18 гг. На основе результатов контент-анализа доказано, что деловые игры могут стимулировать развитие базовых характеристик самоактуализированной личности, поэтому являются очень значимыми в подготовке современного специалиста в образовательных учреждениях высшей школы.
The article represents generalized results of research devoted to the search of new forms, methods and tools of competitive future specialists training. It is the authors’ opinion that competitiveness of a specialist is achieved by combination of cognitive, motivation, entrepreneurial and integration al qualities of a personality, i.e. a specialist must be a self-actualizing person. The analysis of works of contemporary scholars, models and forms of instruction prompts suggestions that modern period of education advancement can be characterized by intensive search of innovations in theory and practice of professional education and training. In this framework such qualities of students as innovativeness, activeness and interactivity are becoming relevant. The authors are of the opinion that contemporary pedagogical practice in university educations hould be based on interactive training. Implementation of innovative forms of training promote formation of abilities to understand and cope with new and unusual situation among students, anticipate events and evaluate decisions results, target to the future and educe community-mindedness of students, accustom them to participate in activities of great importance. These innovative methods influence on students’ abilities to resolve at global and local levels and in general make them be self-starters. It follows that a university lecturers hould extend his / her personal educational paradigms that will benefit to head pedagogical activities to ward formation of the demand of professional self-actualization among students, it will also encourage students’ professional competency and will influence the development of their motivational, personal, business and integrative qualities. There search also represents the content and methodology of professional simulation games "Applicant" and "Force Majeure Circumstances" delivery that were drafted, developed and tested in 2016–2018. The content and methodology of the conduct of authors’ business games "The Challenger" and "Force Major", which were developed and tested during 2016–18. According to the results of content analysis, the authors testify that professional simulation games inspire development of basic features of self-actualization of personality; therefore, they are essential in the training of modern specialist in educational institutions of higher education.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23948
Appears in Collections:Випуск 64

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dergach_M._A.,_Porada_O._V..pdf212.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.